Waarom is de letter Z beschilderd op Russische tanks en andere voertuigen?

Na het zien van beelden van (kapotte) Russische tanks en andere voertuigen Oekraïne, valt het me op dat veel voertuigen een witter letter Z hebben. Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Vervoer
6.5K

Het beste antwoord

Duitse experts denken dat ​​de letters Z en V voor de Engelse transcripties staan van de beginletters van Russische voorzetsels van twee slogans. Z komt dan van ‘Za pobyedu’, wat in de vertaling zoveel betekent als ‘Voor de overwinning’. Volgens Russische bronnen betekent dat tevens dat een militaire missie is voltooid.
De V betekent niet ‘Victory’ maar is voor Russische militairen een soort stempel voor de kreet ‘In waarheid ligt macht’.
Een andere hypothese is dat ze dienen om vijandelijk vuur tussen andere Russische gevechtsvoertuigen te vermijden, aangezien de Russische en Oekraïense tanks van hetzelfde model zijn.
Er wordt ook gespeculeerd dat dit de plaatsen zijn waarvoor de eenheden zijn bestemd.
De Z zou ook kunnen staan voor de naam van de Oekraïense president Volodymyr Zelenskyy. Maar dan zou З van Зеленський logischer zijn,
Vreemd is wel dat de Z een letter uit het Romeinse alfabet is en niet uit het Cyrillische schrift dat in Rusland en Oekraïne wordt gebruikt.

Naast het meest voorkomende Z-symbool zijn er ook andere symbolen gespot: een driehoek met twee lijnen aan weerszijden, een cirkel met drie stippen erin en een kleine driehoek in een grotere driehoek. Experts denken dat de symbolen zouden kunnen dienen om te identificeren waar een bepaalde partij voertuigen naartoe gaat.
.
In Rusland vraagt men het zich ook af. Volgens de persdienst van het Ministerie van Defensie betekent de Z “Voor de overwinning” (zoals eerder beschreven).
Deskundige van de militaire heraldische dienst Sergey Turchev (vertaald uit het Russisch): “De letter Z is slechts een tijdelijk identificatieteken voor officieel gebruik. Men hoeft er geen speciale verborgen betekenis achter te zoeken.”
https://medialeaks.ru/0303drem-str-bukvaz/
SimonV
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Rusland (Poetin) wil denazificatie van Oekraine. Dit houdt in: strijd tegen tegen het symbool van nazi-Duitsland, het hakenkruis, ook wel swastika genoemd.
De letter Z is het symbool van verzet tegen het hakenkruis. De Z is de Russische tegenhanger van het hakenkruis.
Waarbij het Poetin kennelijk ontgaat dat de swastika een duizenden jaren oud religieus symbool is met een positieve betekenis (tot het in 1933 het Duitse nationale embleem werd). Een positieve betekenis: van het oude India tot de oude Germanen (= de hamer van domdergod Thor). Swastika is Sanskriet en betekent: wel-zijn. Oftewel: gelukkig.