Waarom mag Duitsland geen tol invoeren en Oostenrijk wel, wat is er anders tussen die twee?

https://www.ad.nl/auto/europees-hof-acht-duitse-tolheffing-voor-personenauto-s-in-strijd-met-eu-recht~a5ffc84e/

Dit las ik in de krant. Hoe zit dat dan? Onder andere Oostenrijk stapte naar de rechter, terwijl zij zelf een autobahnvignet hebben.

In Italië moet je op de gehele autostrada tol betalen.

Waarom zou Duitsland dat dan niet mogen doen?

4 jaar geleden
in: Vervoer
1.7K

Antwoorden (1)

Het oneerlijke aan de Duitse tolheffing is dat Duitsers gecompenseerd worden voor de kosten, terwijl buitenlanders het volle bedrag moeten betalen. En daar verschilt de tolheffing in met Oostenrijk, want die geldt voor iedereen.
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
+
Duitsland mag best tolheffing invoeren, maar dan moeten de kosten voor Duitsers en voor niet-Duitsers gelijk zijn.
paulus811
4 jaar geleden
Juistem, en ik vrees, als frequent Duitsland bezoeker, dat het daar op termijn toch van komt. Alleen NL is zo gek om de hele wereld hier gratis te laten rondrijden, behalve de Nederlanders zelf dan want die hebben de hoogste autolasten van Europa.
paulus811
4 jaar geleden
Boter op het hoofd heeft de Nederlandse overheid hier wel door te procederen tegen ongelijkheid in tolheffing, maar zelf de beloofde BPM afbouw niet door te voeren. Sterker nog, de nieuwe WLTP regels zorgen voor nog hogere BPM en bijna onbetaalbare auto's en dat is inmiddels in de nieuw-verkopen te merken.