Wie is fout bij deze verkeerssituatie?

Auto A komt van een doorgaande weg. Auto B rijd achteruit een straatje. De wegen zijn gescheiden door sloot en bosjes(donker gekleurd) en via een soort dam kan je naar dit straatje komen. In deze straat staan huizen direct aan de stoep en waar ik vakjes heb getekend kunnen auto's parkeren voor hun huis. De vakjes staat er in het echt niet. Het is gewoon een lange strook waar je je auto mag neerzetten.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vervoer
2.3K
bamibal
4 jaar geleden
Is er een aanrijding geweest? Dat staat niet in je mail, namelijk. Maar als dat zo is, is degene die achteruit rijdt meestal schuldig.
bamibal
4 jaar geleden
*staat niet in je vraag, bedoel ik.
gvrox
4 jaar geleden
@bamibal ik denk ook dat er uiteindelijk een aanrijding was, want in de situatie als hierboven beschreven was (nog) niemand fout.

Antwoorden (3)

Aangenomen dat het om een aanrijding gaat:
Auto B, had voorrang moeten verlenen, deze reed namelijk achteruit. En voor B geldt ook nog dat A van rechts komt (dus zelfs als B vooruit had gereden had B voorrang moeten verlenen).
B zit hier dus fout (om het zo te zeggen).

Als het niet om een aanrijding gaat, mag je natuurlijk zelf even wat anders overeenkomen als dat zo uitkomt.
Als A schrok van het niet-voorrang verlenen van B, dan is A terecht geschrokken of terecht verbaasd.
Dan heeft A gelijk als hij aan B uitlegt dat het maar goed was dat hij tijdig geremd heeft.
4 jaar geleden
Bij zin twee was het al duideliijk. Iemand die achteruit rijdt moet soweso kruisend verkeer voor laten. Punt
4 jaar geleden
Achteruitrijden geldt als bijzondere verrichting (er zijn nog een paar bijzondere verrichtingen; achteruitrijden is daar één van).

Bij het uitvoeren van een bijzondere verrichting geldt dat je voorrang dient te verlenen aan ALLE andere verkeer, inclusief voetgangers.

Auto B voerde een bijzondere verrichting uit, en had dus voorrang moeten verlenen aan auto A.

In deze situatie betekent dat het volgende bij een aanrijding tussen A en B:
- Reed B nog achteruit, dan voerde B een bijzondere verrichting uit, en was B dus fout.
- Stond B stil, bijvoorbeeld omdat hij A zag aankomen, dan is A tegen een stilstaand object aangereden. In dat geval was A fout.
Cryofiel