Waarom stopt de A.N.W.B. niet met hun service: "praatpalen"?

(Bijna) iedereen heeft tegenwoordig toch de beschikking over een gsm.
Daarbij: ze betalen nu maandelijks een (fors?) bedrag aan KPN, die eigenaar is van het netwerk waarop de A.N.W.B. meedraait.

N.a.v. de eerste twee reacties (waarvoor dank!): als je zelf geen gsm bij je hebt kun je natuurlijk de aandacht van andere verkeersdeelnemers trekken.
Ik denk echt niet dat het lang zal duren voordat iemand stopt en je helpt.
(Ik zou zeker mijn diensten aanbieden.)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Op de site van de ANWB geven ze zelf het volgende antwoord: Waarom zet de ANWB praatpalen langs de meeste wegen? Bijna iedereen heeft nu toch een mobiele telefoon? Langs de meeste snelwegen en provinciale wegen staan praatpalen. Die zijn niet van de ANWB, maar van Rijkswaterstaat. Dit is een onderdeel van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dat zorgt voor alle snelwegen en provinciale wegen in Nederland. De ANWB zorgt ervoor dat meldingen van de praatpaal worden beantwoord. Dit zijn niet alleen meldingen van pech, maar ook bijvoorbeeld van ongevallen. Misschien gaan de praatpalen in de toekomst inderdaad weg, omdat bijna iedereen een mobiele telefoon heeft. Kortom, de kosten voor het in stand houden van het netwerk zullen dus wel meevallen aangezien RWS in een ververver verleden wel vaste afspraken met collega staatsbedrijf PTT hebben gemaakt. De netwerk en onderhoudskosten komen dus zowieso niet te laste van de ANWB, de service van beantwoorden van een praatpaalgesprek is dezelfde als die van een telefoongesprek, daarvoor maakt het dus niet uit. Toegevoegd op 22-04-2009 09:47:17 Overigens is RWS (voor een deel?) overgestapt op een mobiel netwerk voor praatpalen, in ieder geval de nieuwe praatpalen worden dus niet meer volledig van telefoondraden voorzien maar hebben een gsm-verbinding.

Bronnen:
http://www.anwb.nl/over-anwb/spreekbeurten...

Veel ouderen hebben nog geen GSM. Laatst was ik mijn GSMmetje vergeten - dan is 't wel prettig dat er nog praatpalen zijn. Als je op de snelweg pech krijgt, zou je anders kilometers moeten lopen om hulp te vinden.

Het zal je inderdaad maar gebeuren: pech op de snelweg en geen mobieltje in de buurt / batterij opperdepop. Wordt toch wel heel ver lopen...

Bijna iedereen? Ik denk dat de dekking 60% ofzo. En dit netwerk ligt er al, dus de kosten zijn voor het onderhoud. En als je met pech langs de weg staat en je kunt niet bellen, kun je 2 dagen wachten tot iemand stopt met de vraag "kan ik helpen" of "moet je iemand bellen".

Nou, ik heb nog steeds geen mobieltje. Maar ze mogen weg van mij want ik heb ook geen auto.

Ik heb vernomen dat ze ze al aan het verwijderen zijn, of iig geen nieuwe plaatsen omdat inderdaad de meeste automobilisten een gsm hebben.

Ha, die Coby & John; De noodzaak van het praatpalennet wordt inderdaad steeds kleiner, maar ik kan me behalve de genoemde gevallen ook nog wel situaties voorstellen waarbij de GSM (of die van een ander) geen uitkomst biedt. Midden in de nacht bijvoorbeeld, als het GSM-net eens overbelast is of bij spoedgevallen; als je eerst iemand moet laten stoppen om bijvoorbeeld 112 te kunnen bellen gaat er kostbare tijd verloren.

Als reactie op je toevoeging: Ooit al eens iemand proberen te laten stoppen om 3 uur 's nachts op een "verlaten" snel weg? nope iedereen rijdt door (ervaring is een b.tch). Buitenlanders zijn ook praatpalen gewend. Praatpalen zijn universeel. Als jij in belgie staat weet jij dat het nummer van de belgische ANWB? nope dan is een praatpaal wederom erg hendig (wederom ervaring is een b.tch)

De praatpalen zijn niet van de ANWB, maar van de overheid. De ANWB zorgt alleen voor de bemanning van de centrale. Ze lijken me nog steeds zinvol voor de mensen die geen GSM (bij zich) hebben, of net met een lege batterij zitten etc. Zeker in het geval van ongevallen moet er zo snel mogelijk gebeld worden. Overigens over het idee dat je ook de aandacht van mede-weggebruikers kunt trekken: als ik op een drukke weg met 120 Km/u langsscheur, is het op het moment dat ik het pechgeval zie al te laat om op tijd te stoppen. Ik zou dan uit moeten voegen de vluchtstrook op, dan afremmen en tot stilstand komen een takkeneind bij het pechgeval vandaan. Als ik zie wat voor een idioten er soms op de weg zitten, wil ik er niet eens aan denken wat voor onveilige situaties er dan kunnen ontstaan, met mensen die heel goedbedoelend hard remmen op de rijbaan of achteruitrijden op de vluchtstrook om bij het pechgeval te komen... Nee, laat die praatpalen maar liever gewoon staan, wel zo veilig.

Zoals al naar voren is gekomen heeft nog lang niet iedereen een mobieltje tegenwoordig. Om dit op te lossen door andere mensen te laten stoppen kan voor veel onveilige situaties zorgen, je ziet vaak genoeg op tv dat atuo's tegen stilstaande auto's aanrijden en daarom wordt dus ook altijd geadviseerd om achter de vangrail te gaan staan. Verder heb je ook nog situaties dat je snel hulpdiensten nodig hebt, om dan eerst te wachten tot er iemand stopt is niet erg optimaal denk ik. Ik denk dat een systeem met camera's zoals een antwoord[st]er hierboven noemt misschien een beter oplossing is maar dit zal wel meer kosten dan de praatpalen denk ik.

De grap is, als je in het buitenland de paal gebruikt vóórdat je de ANWB alarmcentrale hebt gebeld, je in een papieren rompslomp terecht kunt komen waar je akelig van wordt. Wis ik ook niet, totdat ik bij onze oosterburen met een platte accu stond en op de knop drukte... Zal andersom ook wel gelden voor buitenlanders die alhier op de knop drukken. Maar goed, dat als side issue op jouw vraag. Enkele veronderstellingen zoals eigendom van het netwerk en bemensen van de centrale zijn al beantwoord.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100