Is het normaal dat je collega’s jouw lease auto (privé) dagelijks gebruiken?

Ik heb zelf een (privé) lease auto vanuit mijn werkgever, deze kan ik zelf continue gebruiken. Nu heeft mijn vriend ook een lease auto vanuit het werk (hij rijdt hem prive). Mijn auto is tijdelijk naar de garage. Nu zou ik graag mijn vriend smorgens naar zijn werk brengen, zodat ik zijn auto de hele dag tot mijn beschikking heb voor boodschappen en dergelijke. Maar dit gaat dus niet omdat zijn collega’s de hele dag door zijn auto gebruiken. Ik vraag me af of dit gebruikelijk is en waar wij eigenlijk bijtelling voor betalen. Is dit alleen voor de avond uren?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K

Antwoorden (1)

Het lijkt me normaal dat een auto geleased door de werkgever, in eerste instantie gebruikt wordt door werknemers. Of dit je vriend is of iemand anders is niet belangrijk.
Na werktijd kan de lease auto gebruikt worden in vrije tijd, daarvoor betaal je inderdaad bijtelling.

Het is niet alleen voor de avonduren, maar ook voor het weekend. Voor de tijd dat de auto niet zakelijk nodig is, kun je beter zeggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Een lease auto wordt indien deze voor een persoon wordt geleaset niet zo maar door iedereen in het bedrijf gebruikt. Je bent namelijk verantwoordelijk voor de auto.
TurfGraver
6 jaar geleden
Daarbij, je mag hopen dat iedereen er ook een keurig administratie van de gereden kilometers op na houdt dan...
paulus811
6 jaar geleden
Ik snap dat (privé) niet zo. Wat is er privé aan een leaseauto die door de werkgever ter beschikking is gesteld? En nee, als de auto voor jou geleased is hoef je deze niet af te staan aan collega's. Sterker nog, als je een auto met lage bijtelling hebt en een ander rijdt m in de prak, dan draai jij voor de schade van de hogere bijtelling op.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ronron1212; Turfgraver; Paulus811 De verantwoordelijkheid is toch een gedeelde? Een door de werkgever geleasde auto, kan door diezelfde werkgever aan andere werknemers toegewezen worden. Als een collega dringend vervoer nodig heeft en degene die aan het werk is heeft de auto niet zelf zakelijk nodig, lijkt het mij duidelijk. Technisch is het toch een zakenauto en niet een privé wagen? Waarom zou de vriendin van deze werknemer de leaseauto overdag mogen gebruiken? Dit zou betekenen dat er geen lease auto nodig is, er is een tweede auto (nu in de garage).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Paulus811: Hoe kan je voor de schade op moeten draaien als de wagen door de werkgever aan een andere werknemer is toevertrouwd?
ronron1212
6 jaar geleden
@jodokus52 de wagen is onderdeel van je afspraken met de werkgever. Dus onderdeel van de beloning.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het hoeft geen onderdeel voor de beloning te zijn. Als jij veel moet rijden voor je werkgever, of de werkgever vind dat je een bepaalde uitstraling naar de klant moet hebben kan deze een lease auto als onderdeel van jouw functie aan je toekennen. Mocht je de auto echter tijdens kantooruren niet nodig hebben kan in het contract worden afgesproken dat de auto dan ter beschikking staat aan andere werknemers als onderdeel van het beschikbare variabele wagenpark. Bij mijn bedrijf word dat ook op die manier gedaan.
TurfGraver
6 jaar geleden
Bij mij bedrijf gebeurde dat ook.
Maar dat heete "de bedrijfs auto" en niet lease bak voor werknemer (waarmee ook prive km en bijtelling op zit).