Twee boetes op 1 dag uitgeschreven door een agent in burger, zelf niet ter plaatse. Wat zijn mijn kansen bij de rechtbank?

Ik kreeg vorig jaar op 1 dag twee boetes op mijn deurmat, een voor te lang links rijden op de snelweg en een tweede voor het afsnijden voor een andere auto op de snelweg. Nou wil het geval dat ik die dag helemaal niet ter plaatse was (omgeving Hoofddorp, terwijl ik vlakbij Eindhoven woon). Heb beroep ingesteld, waarbij ik in eerste instantie aandroeg dat ik op dat moment niet op betreffende plek geweest kon zijn (deed een pinbetaling een half uur voor tijdstip van de overtreding op ca. 150 km afstand van de plaats delict).

Voor 1 boete kreeg ik een brief dat mijn beroep werd afgewezen en ik toch moest betalen, dus dat heb ik gedaan en opnieuw bezwaar ingesteld. De tweede boete werd tot mijn verbazing kwijtgescholden omdat verbalisant niet voldoende bewijs kon leveren voor de overtreding.

Nu heb ik voor de 1e boete binnenkort een zitting bij de rechtbank, mijn vraag is: wat zijn mijn kansen? Van de 2 boetes is er 1 vernietigd wegens onvoldoende bewijs aangeleverd door de agent, voor de andere boete (door dezelfde agent uitgeschreven in prive tijd) moet ik dus voorkomen. Zelf had ik bedacht dat het of allebei betalen is of geen van beide, maar niet de ene wel en de andere niet. Iemand een idee van mijn kansen bij de rechtbank?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Welke boete heeft u dan betaald als u daar niet ter plaatse bent geweest???
Castle
6 jaar geleden
Boet betalen moet toch voordat je bezwaar kan maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als het gaat om een zgn Mulder-overtreding (er staat een M op de beschikking) geldt de volgende procedure.
Binnen zes weken na ontvangst van de beschikking kan men in beroep bij de Officier van Justitie.
De boete hoeft nog niet betaald te worden.
De Officier van Justitie heeft zestien weken de tijd om het beroepschrift te behandelen. Als de OvJ de bezwaarprocedure afwijst kan men binnen zes weken na dagtekening van de afwijzing bezwaar maken bij de kantonrechter.
Bij dit beroep moet het boetebedrag wel eerst worden betaald.
Bij het bezwaar bij de kantonrechter moet bewijs geleverd worden dat de overtreding niet begaan is, zonder dit bewijs heeft het beroep geen kans.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voordat men bezwaar kan maken bij de kantonrechter moet de boete eerst betaald worden.
Bij een beroepsprocedure verkeersboetes (mulderbeschikking) betaalt men eerst de boete, dat is officieel een zekerheidstelling die gelijk is aan de hoogte van de boete.
Bij de strafrechtelijke procedures is dat niet het geval.niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Korte extra uitleg. Ik heb twee boetes gekregen die uitgeschreven zijn door een agent in prive tijd toen hij in zijn auto zat en de overtredingen constateerde. Ik was op dat moment met mijn auto ca. 150 km. verwijderd van de plek waar de overtredingen zijn begaan. Enige bewijs wat ik heb is een pintransactie en een afspraak in mijn agenda, meer kan ik niet aanleveren. Ik weet in elk geval zeker dat ik nooit ter plaatse ben geweest, vandaar ook bezwaar tegen allebei de boetes. Het rare is dat de ene boete wordt vernietigd na eerste bezwaar, de tweede niet. Die tweede heb ik dus betaald en daarna opnieuw bezwaar aangetekend, voor die boete moet ik nu naar het kantongerecht. Ik vroeg me dus af of iemand soortgelijke ervaring heeft en wellicht een idee heeft hoe een kantonrechter hier tegenaan kijkt. Het lijkt namelijk wel of het OM met twee maten meet. Bij de ene boete te weinig bewijs vanuit de verbalisant, maar de tweede (zelfde plaats, zelfde tijd, zelfde verbalisant) wordt niet vernietigd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Arjan1969, klopt dat u deze betaald hebt, Om bezwaar te kunnen maken bij de kantonrechter moet de boete eerst betaald worden ((zekerheidstelling)
Wat uw andere vragen betreft. Het kan zijn dat men de twee boetes als één overtreding aanmerkt. Te weinig bewijs, dat zal dan wel.
Hoe de kantonrechter hier tegenaan kijkt? Ligt eraan hoe overtuigend uw bewijzen zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarschijnlijk is het kenteken verkeerd opgeschreven. Ik vraag me dan altijd af of het kenteken dat de agent in burger heeft opgeschreven matcht met de omschrijving van het voertuig. Dat is namelijk ook nog een bewijs dat geleverd moet worden. Het moet niet zo zijn dat later de omschrijving van de auto aan de hand van de kentekengegevens op het verbaal word gezet. Het is redelijk zeldzaam dat 1 cijfer of letter verschil bij exact dezelfde auto toebehoort.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Haelenaar, dat was ook een deel van mijn onderbouwing van het beroep. Mijn kenteken is 58-XX-XX (XX vanuit privacy oogpunt) en het is een blauwe VW passat station. Er rijdt in Nederland (OVI-RDW check) nog een blauwe passat station rond met kenteken 56-XX-XX. Ik ga het wel zien bij de kantonrechter, heb bewijs in mijn agenda dat ik die dag elders was en deze onderbouwing als mogelijke fout staat ook nog. Het lullige is gewoon dat een ambtenaar in principe altijd gelijk heeft en ik dus altijd zou verliezen, maar in mijn ogen is de combinatie van de vernietigde boete en mijn onderbouwing voor het niet aanwezig kunnen zijn stevig. Let the Judge decide ;-). Dank voor alle antwoorden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Arjen, houdt in gedachten dat er twee boetes zijn uitgeschreven, allebei op hetzelfde kenteken.
Eén boete is geseponeerd, wegens gebrek aan bewijs zoals u schrijft, maar niet op grond van twijfel over het kenteken.
Voor de andere bekeuring is uw bezwaar in eerste instantie niet ontvankelijk verklaard. U zult dus de kantonrechter ervan moeten overtuigen dat uw auto daar niet was op die tijd, op die plaats.
Dat zult u een flinke kluif aan hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat zal een hele kluif worden, daar zult u een hele kluif aan hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JoanDarc, dat besef ik me terdege. Echter is het erg onrechtvaardig om 2 boetes te ontvangen waarvan je zelf zeker weet dat je die niet begaan hebt (en ook niet met jou voertuig zoals in mijn geval). Meer bewijs dan een pintransactie 150 km verderop en een agenda kan ik niet aanleveren, ik loop niet de hele dag mezelf te filmen. Het gaat mij dus om de onrechtvaardigheid dat ik waarschijnlijk op moet draaien voor een schrijffout van een ambtenaar die boetes uitdeelt in zijn privé-tijd. Het totale bedrag van de boetes is ruim 400 euro, dus ik hoop dat je begrijpt dat ik me nogal genaaid voel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Arjen1969, dat u zich erg onprettig voelt bij de gang van zaken besef ik maar al te goed.
Met een in elkaar geknutseld antwoord dat kant noch wal raakt, wordt een zaak niet gewonnen. Dat geeft valse hoop, en daarmee help ik u van de wal in de sloot. Er zijn met een zeer korte tijdspauze twee boetes uitgeschreven op het kenteken van uw auto. Een boete is geseponeerd bij gebrek aan bewijs, let wel dat is geen vrijspraak, het beroep voor de tweede boete is door het OM niet-ontvankelijk verklaard. De kantonrechter kan uw bezwaar gegrond verklaren en de beschikking vernietigen, als u kunt bewijzen dat uw auto op dat tijdstip ergens anders was. Dat zijn de feiten tot nu toe. Misschien is het verstandig vooraf een advocaat te raadplegen die in staat is het probleem systematisch en analytisch te benaderen met inachtneming van de juridische haalbaarheid.
Wel eerst vooraf de tarieven vastleggen.
Een advocaat kan eerder dan een emotionele getuige de rechter ervan overtuigen, dmv doortimmerde argumenten,dat het vragen van bewijsmateriaal in uw zaak een haast onmogelijke eis is.
Een advocaat kan ervoor zorgen dat u tijdens de zitting zo zakelijk mogelijk blijft, in het geval u dreigt te ontploffen. Natuurlijk mag iemand tijdens een zitting best emotioneel worden, u voelt zich per slot van rekening ook slachtoffer. Ontploffen in het bijzijn van de kantonrechter doet een zaak meestal geen goed, vaak worden er dan argumenten over de groene tafel gegooid waar een OvJ of rechter u op vastpint.
U heeft als verdachte het volste recht de boete te betwisten, maar voor bewijs zorgen dat uw auto minstens 150km verderop aanwezig was, zie ik ook zo gauw geen mogelijkheid.
eshynl
6 jaar geleden
@Haelenaar het is heel normaal dat meerdere auto's van het zelfde merk, type en kleur een kenteken in 'serie' krijgen. Er worden door de importeurs in een keer voor honderden auto's kentekens aangevraagd. Ik werk bij een dealer, en zie dit dagelijks voorbijkomen. puur ter info, helpt helaas niet bij deze zaak.

Antwoorden (1)

De kentekenhouder is verantwoordelijk voor wat er met de auto gebeurt. Dat de kentekenhouder zegt ergens anders te zijn geweest dan de plaats waar de overtreding zou hebben plaatsgevonden, wil niet zeggen dat de auto niet ergens anders kan rijden.
Een bezwaar bij de kantonrechter moet dus niet over pintransacties gaan of over het ergens anders aanwezig zijn (een aantekening in een agenda is sowieso geen bewijs)van de kentekenhouder.
Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat een kenteken niet goed wordt herkend.
Het beroep/de bezwaarprocedure bij de OvJ en later bij de kantonrechter moet gaan over de plaats waar de auto op dat moment was, daar zijn bewijzen voor nodig.

Toegevoegd na 7 minuten:
Een bewijs via een pintransactie of een aantekening in uw agenda met de onderbouwing dat u ergens anders was, is dus vrij zwak, sterker nog, dat is helemaal geen bewijs dat de auto met uw kenteken niet reed waar de verbalisant deze tijdens de overtreding gezien heeft.