Wat is het nut van een motor met twee voorwielen?

Ik zie tegenwoordig steeds meer motoren rijden met twee voorwielen, en vraag me af wat dat extra voorwiel voor meerwaarde heeft. Zorgt het bijvoorbeeld voor meer stabiliteit, of is dit een "truc" (wat ik ook ergens hoorde) om te bewerkstelligen dat je met een autorijbewijs toch motor kunt rijden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
15.7K
ronron1212
6 jaar geleden
Ja met een auto rijbewijs mag je die motor rijden.

Antwoorden (1)

Normaliter zijn motorscooters alleen met een motorrijbewijs te rijden. Uitzondering op de regel is de driewielige motorscooter, die door technische aanpassingen ook door mensen met alleen een autorijbewijs is te rijden.
Let wel: iemand die na 19 januari 2013 zijn rijbewijs B gehaald heeft, heeft wel een motorrijbewijs A nodig.

Toegevoegd na 9 minuten:
Daarnaast verbeteren twee voorwielen de stabiliteit, tractie en grip op de weg.

Toegevoegd na 1 dag:
Of tractie en grip echt verbeterden, kan betwijfeld worden.
SimonV
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Zie mijn antwoord.
Reddie
6 jaar geleden
"Daarnaast verbeteren twee voorwielen de stabiliteit, tractie en grip op de weg". Dat klopt niet.
De grip wordt bepaald door:
1. het materiaal van de band en van het wegdek.
Daar zit bij hetzelfde bandenmateriaal geen verschil in.
2. Het aanraakoppervlak van de band met het wegdek.
Het aanraakoppervlak is gelijk aan de kracht waarmee het voertuig op de weg drukt, gedeeld door de bandenspanning. Dat maakt geen verschil of je dat oppervlak op één band hebt, of dat je het over twee banden verdeelt.
3. De kracht waarmee het voertuig op de weg drukt.
Dat is in beide gevallen gelijk, namelijk het gewicht van het voertuig plus berijder(s) maal de zwaartekrachtversnelling. Voor de tractie geldt hetzelfde, alleen niet in zijwaartse maar in voorwaartse richting.
En het klopt bovendien niet omdat de tractie op het (enkele) achterwiel wordt uitgeoefend, net als bij de tweewieler. Dit is dus gewoon een nieuwigheidje. En het moge bekend zijn dat velen voor nieuwigheidjes vallen.
Gewoon een verkooppraatje, dus. Verder heeft de wetgever begrepen dat een driewielige auto (die rechtop door de bocht gaat) dezelfde dynamiek heeft als een vierwielige auto, en dat een driewielige motorfiets (die schuin door de bocht gaat) dezelfde dynamiek heeft als een tweewielige motorfiets.
Voor die twee groepen moet je dus verschillende rijervaring opdoen.