Hoe is de voorrang op kruising asfalt met rechts stenen weg?

.je rijdt op een asfaltweg en je kruist een weg met stenen alleen van rechts.heeft rechts dan voorrang?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
8.6K
erotisi
6 jaar geleden
Kan goed zijn dat verkeer van rechts geen voorrang heeft omdat het een uitrit is. Daar zijn wat, soms vage, bepalingen omtrent: "Aanbevelingen kenmerken van uitritconstructies
Aanbevelingen en kenmerken van een uitritconstructie op de doorgaande weg
Het trottoir (of fietspad) langs de doorgaande weg loopt op nagenoeg dezelfde hoogte, in dezelfde kleur en structuur door over de aansluitende weg (foto 6)
Het hoogteverschil wordt overwonnen met zogenaamde inritblokken (foto 3 en 4)
Een goed uitgevoerde uitrit moet aan beide zijden als uitrit herkenbaar zijn (foto 3 en 4) Aanbevelingen en kenmerken van een uitritconstructie bij bedrijfsterreinen
Toepassen van verharding van de uitrit, die duidelijk verschilt van de kleur en het toegepaste bestratingsmateriaal van de doorgaande weg.
Het aanbrengen van hekken en poorten rondom het bedrijfsterrein.
Het plaatsen van schampblokken aan weerszijden van de uitrit.
Een doorgaande, verlaagde trottoirband. LIjkt de bestrating op foto 4 bijvoorbeeld? http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/60873-uitrit-of-inrit-herkennen-en-de-verkeersregels.html

Antwoorden (1)

Ja, als je die stenen weg kunt beschouwen als "verharde weg".

" In de wet staat geen definitie van een onverharde weg. Jurisprudentie bij artikel 15 van het Reglement Verkeersregels 1990 (RVV 1990) geeft aan: Een weg waarvan het wegdek is verhard in overeenstemming met de normale eisen van het rijverkeer, ook al bestaat dit wegdek niet uit beton, bitumen, asfalt, klinkerstenen of kasseien, moet worden beschouwd als een verharde weg en een weg die niet is voorzien van zodanig wegdek, ook al is ter bevordering van de begaanbaarheid of de instandhouding van de weg daarop enige verharding aangebracht, als een onverharde weg."

Dit geldt uiteraard alleen als de asfaltweg geen voorrangsweg is en er ook geen sprake is van een voorrangskruising.
Computoon