waarom kost op dit moment een liter benzine 1,48€. prijs voor een vat is omgerekend met de huidige dollarkoers 50€. Absoluut niet extreem hoog

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Omdat we niet alleen de benzine betalen met een kleine winst voor de oliemaatschappij en de pomphouder en btw, maar ook nog eens een hele berg accijns.
De BTW is ongeveer 19 %, en de accijns net zo veel of meer dan de inkoopprijs. De marge voor de oliemaatschappijen en de pomphouders is maar klein.

Hier een rekenvoorbeeld uit 2008 (toen de benzine iets duurder was dan nu : )

Een liter Euro 95 benzine kostte op dat moment 1,61 Euro, dat was dus de adviesprijs.
De kale prijs van de benzine, dat is dus inkoop plus marge, is 66,6 cent. Daar komt dan 69,4 cent accijns bij.
Reken hier dan nog eens 19% BTW bij, dat is zo'n 25 eurocent en dan kom je op de adviesprijs van 1,61 Euro.

Van een liter benzine strijkt de overheid dus ruim de helft op. Op de link zijn de kosten verder gespecificeerd en toegelicht.

Het nadeel van accijnzen is dat ze geen vast percentage zijn, maar gewoon een willekeurig bedrag dat naar believen verhoogf kan worden. Benzine is nog heilig ; op een pakje sigaretten is het al ruim 300 %.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Marleen, wat jij schrijft klopt wel maar was ook al zo in de jan-feb van dit jaar waarin de benzine rond de 1,20 schommelde en is dus geen verklaring van de forse stijging. De bezineprijs is gekoppeld aan de olieprijs, maar ook aan de koers van de dollar. Bovendien heb je nog de OPEC die prijsdalingen tegengaat door het verlagen van de olieproductie, waarmee al door een verwachtte stijging de prijs van olie zal stijgen. Wat niet de stijging verklaart maar wel opmerkelijk is, is dat de prijs van ruwe olie voor Nederland het hoogste is van alle EU landen. De kale olieprijs (dus zonder btw, accijnzen en kosten voor de pomphouders) al 14 cent per liter meer dan bijvoorbeeld Zweden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk wel ; de accijns gaat gewoon omhoog en omhoog en omhoog - die trekt zich weinig of niks aan van de werkelijke prijs, maar hoeveel er uit te melken valt zonder totale revolutie of merkbaar effekt op het gebruik. Al moet er 500 % accijns op bij een hele lage inkoopsprijs, dan zal men dat niet laten. De 'kale' olieprijs die de inkoper voor de pomp betaalt is van ZO veel factoren afhankelijk, (transportkosten, salarissen, opslagkosten, distributiekosten, weet ik veel wat niet meer, daarvan zouden er best een hoop hier aan de hoge kant kunnen liggen.
paulus811
14 jaar geleden
Nee Marleen, de accijns gaat niet omhoog omhoog en omhoog, maar kent 1x per jaar een inflatiecorrectie. Accijns is overigens geen % maar een vast bedrag per liter. Het verklaart (voor mij althans) niet waarom in feb dit jaar een liter euro 95 1,20 kostte en nu 1,48. Dat is geen verschil vanwege accijns.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik rij nauwelijks of geen auto en rook als een ketter, dus dat de accijns op benzine bijna nooit verhoogd wordt maar die op sigaretten ongeveer twee, driemaandelijks was mij niet bekend. Blijkbaar heb je ook nog accijns en accijns. En dat verschil in inkoop kan ik ook niet verklaren. Ergens zal toch iemand gevonden hebben dat het wel weer een beetje omhoog ging...

Andere antwoorden (7)

We worden met de olieprijs altijd al belazerd, kom je daar nu pas achter...

Het is maar was altijd al extreem hoog... De prijs van de benzine en diesel is een aantal losse centen hoog, meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel simpel:
Als de olieprijs stijgt, dan stijgt de benzineprijs.
Daarentegen, als de olieprijs daalt, dan gaat de benzineprijs omhoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Ja Melissa, is wel waar maar je antwoord is inderdaad heel simpel, TE simpel eigenlijk. Dat bedoel ik niet vervelend, maar dit had de vragensteller waarschijnlijk zelf ook wel bedacht.
Dit komt omdat de benzine prijs altijd een tijd achterloopt op de olie prijs.

Ook zijn de accijns niet een % maar een vast bedrag, daar zit dus ook geen fluctuatie in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Shell heeft vorig jaar gezien dat de markt een hoge benzineprijs zonder veel gemor draagt. Wanneer Shell iets doet in Nederland, volgen de rest.

Antwoord op je vraag: De prijs van benzine is zo hoog omdat wij bereid zijn om dat te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hoge prijs is markt-gerelateerd, maw we willen gewoon deze prijs betalen.
Binnen de EU: in Oostenrijk (ik woon er) kost de benzine slechts enkele centen meer dan één euro. (1,07) in Hongarije zit hij zelfs ietsje onder de euro. Zelfde merken als in NL/B.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij hebben toch de monopolie dus wij betalen de prijs er toch wel voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de auto blijft de melkkoe