Wie is de veroorzaker van dit ongeval?

Ik rijd met mijn motor op een doorgaande weg, hierop is langzaam rijdend verkeer. Dit vind plaats terhoogte van een tank station.
Ik haal een aantal auto's in op dat zelfde moment komt er een auto van de uitrit van het tank station tussen de auto's door de weg op gereden, die wilde afdraaien naar de richting waar ik vandaan kom. Ik kan niet meer reageren en kom in aanrijding met de linker voorzijde van die auto!
Ik passeerde als laatste een personen busje met ramen!
Wie is nu verantwoordelijk voor de schade

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
Erna55
6 jaar geleden
Wanneer het een uitrit uitrit betrof dan is de autobestuurder verantwoordelijk. Of twijfel je er toch aan of het een uitrit is ? Ik neem aan dat jullie beiden verzekerd zijn en de schadeformulieren ingevuld hebben .
Dan bekijken de verzekeringen wie er juridisch schuldig is.

Antwoorden (1)

Het verlaten van een uitrit is een bijzondere manoeuvre. Gaat iemand vanuit de uitrit linksaf op een weg met verkeer in twee richtingen, dan moet hij extra uitkijken.
Inhalen is ook een bijzondere manoeuvre. Gaat iemand in één keer meerdere voertuigen inhalen, dan moet hij extra uitkijken. Gaat iemand inhalen ter hoogte van een uitrit, dan moet hij zeker heel goed uitkijken.

Hoewel je zou kunnen zeggen dat de auto bij het verlaten van de uitrit al het overige verkeer voor moet laten gaan, ook inhalend verkeer dus, ligt het toch voor de hand dat de verzekeraars in een dergelijk geval zullen uitkomen op een verdeling van de schade. Meestal is dat 50/50.

Ook al reed je naast een busje met ramen, dan kun je er niet van uit gaan dat de automobilist jou heeft kunnen zien. Ook al kon jij de auto misschien wel goed zien omdat jouw ogen op raam-hoogte zaten, het overgrote deel van jouw motor en lichaam was waarschijnlijk aan het zicht onttrokken door de onderste helft van het busje. Alleen je hoofd was mogelijk te zien geweest door de ramen, maar omdat er IN een busje ook mensen en hoofdsteunen (kunnen) zitten, is voor een ander niet direct zichtbaar dat het dan om een motorrijder gaat die zich achter het busje bevindt. En als er een aantal auto's als treintje achter langzaamrijdend verkeer rijdt, is het zeker niet vanzelfsprekend dat er wordt ingehaald als de voorste auto's dat niet doen. Ik zou het als verlater van een uitrit ook zeker niet verwachten. Wees daarvan bewust als motorrijder en ga in het vervolg geen rij auto's inhalen als er uitritten (van wat dan ook) zijn. Gelukkig dit maal alleen materiële schade, maar dat kan ook anders aflopen.