Wanneer werd de eerste rotonde in Nederland aangelegd?

Tegenwoordig zijn er ontzettend veel rotondes.
Maar sinds wanneer hebben we eigenlijk rotondes in Nederland?
(ik weet uit mijn jeugd nog, dat mijn vader bij iedere nieuwe rotonde zei: "Kijk, er was weer een ambtenaar aan wie ze een passer hebben gegeven)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik weet wel dat er enige tijd geleden (ca 45 jaar zeker) het knooppunt Oudenrijn bij Utrecht een rotonde was. Of dat de eerste rotonde was weet ik niet, maar er waren er toen nog niet zo veel...

Oorspronkelijk werden rotondes vooral aangebracht op grote en drukke kruisingen. Deze rotondes (ook wel: verkeerspleinen) hadden vaak meerdere rijstroken. [Een rotonde is een verkeersplein, maar een verkeersplein is niet altijd een rotonde. Een rotonde is dus een speciaal geval van een verkeersplein.] Een verkeersplein in oorspronkelijke betekenis is een kruising van wegen. Vooral op de rijkswegen zijn verschillende belangrijke verkeerspleinen. De naam plein is ontstaan doordat deze knooppunten in het verleden vaak als gelijkvloerse kruising of rotonde waren uitgevoerd. Op deze rotondes was geen voorrangsregeling aangegeven met verkeerstekens. Dat betekende dat verkeer van rechts, ofwel verkeer dat de rotonde opreed, voorrang had. Deze traditionele rotondes zijn in Nederland zeldzaam geworden doordat nieuw aangelegde rotondes haast altijd voorrangsrotondes zijn en bestaande traditionele rotondes meestal op enig moment omgebouwd worden tot voorrangsrotonde: het verkeer dat de rotonde oprijdt moet voorrang verlenen aan het verkeer op de rotonde. Het eerste verkeersplein als kruising van rijkswegen in Nederland was Oudenrijn. Wat ik vind is het jaartal 1959. Hier de geschiedenis met foto's http://www.autosnelwegen.nl/asw/tb/frames.html?/asw/tb/a1959.htm

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100