Hebben baby’s die bij hun moeder op schoot zitten in een vol vliegtuig, een overlevingskans als de cabinedruk wegvalt?

Als in een vliegtuig de cabinedruk wegvalt, vallen uit het plafond zuurstofmaskers naar beneden.
Deze moeten binnen een tiental seconden worden opgezet anders krijgen de hersenen te weinig zuurstof.
Voor zover als ik weet is er per stoel één zuurstofmasker beschikbaar.
Dit betekent dat moeders die reizen met een klein kind op hun schoot maar één masker ter beschikking hebben voor twee personen.

6 jaar geleden
in: Vervoer
4.5K
tinus1969
6 jaar geleden
Tien seconden is wel erg pessimistisch. Bovendien hoeft de druk niet binnen een paar seconden weg te vallen.
Antoni
6 jaar geleden
"Per 3 stoelen komen er bij een verlies van druk in de cabine 4 zuurstofmaskers naar beneden. Voor het cabinepersoneel, wat rondloopt in de cabine, moet er te allen tijde per rij van 6 stoelen van die 8 zuurstofmaskers 1 beschikbaar zijn voor hen. Plus dus die ene baby. Want als de maskers naar beneden komen, moet je ze meteen/subiet/direct opzetten. En heb je dus geen tijd om ergens anders heen te lopen voor een zuurstofmasker.", lees ik op https://forum.viva.nl/kinderen/geen-baby-039-s-in-vliegtuig/list_messages/69950/1. In hoeverre die informatie correct is, weet ik helaas niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zuurstoftekort is schadelijk na minuten, niet dodelijk na een tiental secondes.
Edraket
6 jaar geleden
verliert man nach etwa 15–20 Sekunden das Bewusstsein, wenn Blut ohne ausreichend Sauerstoff das Gehirn erreicht.[3] https://de.wikipedia.org/wiki/Druckkabine#Sauerstoffmangel
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, maar ik verstehe keine Deutsch. Wat ik eruit haal is dat je snel het bewustzijn kan verliezen. Maar wat zegt dat over overlevingskans? Ik verlies ook wel eens het bewustzijn, dan ben ik nog niet direct dood.
Edraket
6 jaar geleden
Als je in een dergelijk geval het bewustzijn verliest ben je na 4 minuten dood https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypoxie_(medisch)#Time_of_Useful_Consciousness_.28TUC.29 Vergeet niet dat het lichaam zich in bijna absoluut vacuüm bevindt. De luchtdruk is zowat nul.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Vergeet niet dat het lichaam zich in bijna absoluut vacuüm bevindt. De luchtdruk is zowat nul"
Ook dat is wat pessimistisch gesteld, bijna absoluut vacuüm zou betekenen dat er geen zuurstof zou zijn voor de motoren. En rond de 3500m zit je nog steeds goed zonder maskers, dus niet elke situatie is levensgevaarlijk. Ik kan zo'n twee minuten inhouden onderwater, in die tijd moet het toch mogelijk zijn een masker aan te brengen bij je kind?
Ivana
6 jaar geleden
De bedoeling is dat de moeder van de baby het zuurstofmasker opzet, zodat ze kan blijven handelen zonder het bewustzijn te verliezen. Direct daarna kijkt ze uit naar een ander zuurstofmasker voor de baby. Ze kan eventueel haar masker tijdelijk met de baby delen (zoals duikers in noodgevallen doen).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij hebben we alle puzzelstukjes nu. Zolang de moeder/vader maar op tijd zijn masker op krijgt (wat precies zo moeilijk is voor iemand zonder baby) is er virtueel niks aan de hand. Zelfs als de baby het bewustzijn verliest voordat deze het kapje op krijgt is er weinig aan de hand. Je moet daarna echter niet minuten wachten. Maar het lijkt me goed mogelijk dit te doen binnen de minimale 15 seconden. Concordes vliegen niet meer, dus of de waarde daarvan nog reëel is betwijfel ik. Waarom die TUC zo snel daalt begrijp ik niet. Ik kan ook makkelijk een minuut zonder adem, waarom dat anders is met andere luchtdruk/andere hoogte zou ik nog wel willen begrijpen. Ik wacht even de reacties af anders stel ik er een vraag over, ben heel nieuwsgierig naar dit fenomeen.

Het beste antwoord

"Meestal zijn er vier zuurstofmaskers boven een rij van drie stoelen, zodat er ook een masker is voor een kind dat op schoot zit en voor een stewardess die zich net in het gangpad bevindt."

Toegevoegd na 3 minuten:
"Wie met een kind reist, moet eerst zelf een zuurstofmasker voordoen en pas daarna het kind helpen - de volwassene mag immers niet bewusteloos raken voordat hij het kind geholpen heeft."

Antwoord: ja, die kinderen hebben goede overlevingskans als hun moeder (en/of anderen die er naast zitten) adequaat handelen.