Is het verstandig om in de bergen rijden met 56pk?

Laatst heb ik een autootje gekocht van 56pk (Daihatsu Cuore). Hiermee wil ik op vakantie naar Frankrijk, maar ook naar de bergen. Ik heb sowieso nog nooit zelf in de bergen gereden (wel vaak voor/achterin). Ik vraag me af of dit goed gaat, helemaal als beginnend bestuurder. (Ik heb twee jaar mn rijbewijs.) Tips zijn ook altijd welkom!

Ps. Ik ben trouwens niet van plan om op van die smalle weggetjes helemaal naar de top te rijden. Maar gewoon op een verharde weg naar ongeveer 1200 meter. (Het gaat om de regio bij de Alpe d'Huez.)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
1.4K
fremar
6 jaar geleden
https://www.anwb.nl/auto/themas/vakantie-met-de-auto/autorijden-in-de-bergen denk niet dat het met 56pk prettig zal zijn bergop
TurfGraver
6 jaar geleden
Niet te zwaar beladen en beetje in de toeren houdt... geen probleem.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoeveel toeren is het beste? In dat artikel van ANWB is dat voor mij niet duidelijk namelijk.
TurfGraver
6 jaar geleden
Zoveel toeren dat gas geven nog versnelling veroorzaakt (anders terug schakelen). Niet zoveel dat toeren tegen rood aanloopt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat wordt geen pretje
ronron1212
6 jaar geleden
Ook met 56 pk rijd je gewoon normaal door de bergen. De wegen zijn daar prima en het klimmen valt best mee zolang je op de normale wegen rijdt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de auto goed in orde is geen probleem . Gebruik de 1e versnelling kort dus snel naar 2 enz Rij niet met slippende koppeling en schakel bij een sterke klim op tijd terug hou de toeren dan wat hoger maar niet richting de 5000. Bij afdalingen hou de versnelling zo dat niet lang hoeft te remmen ( motor Bremse staat vaak aangegeven ) Met een lichte auto en niet extreem zware belading moet het prima gaan . Breng de banden op extra spanning dat scheelt belasting Rust op tijd vul op tijd evt wat olie bij en let op dr temperatuur meter. Stop snel als die oploopt wacht niet op de koker . Prettige vakantie

Antwoorden (1)

Ik heb er met een Citroen Visa gereden, 36 pk. Gaat uitstekend.