Hoe hard mag een touringcar? En geldt inhaalverbod voor vrachtwagens ook voor touringcars?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
27.1K

Antwoorden (2)

100 en nee het is toch geen vrachtwagen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Eigenlijk zijn dit twee aparte vragen.

Vraag 1: Hoe hard mag een touringcar?

Een touringcar is geen wettelijke term.
Een autobus mag 80 km/h (RVV art. 22a).
Sommige autobussen (T100-bussen) mogen 100 km/h (RVV art. 22b).
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2017-01-01#HoofdstukII_Paragraaf8

Wat is een T100-bus?
Een T100-bus (afkorting voor Tempo-100-bus) is een autobus die krachtens vermelding op het Nederlands kentekenbewijs maximaal 100 km/h mag rijden (in plaats van 80 km/h). Artikel 22b van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) 1990 vermeldt T100-bussen met maximumsnelheid van 100 km/h.

Een buitenlandse autobus met een geldige Duitse tempo-100-vergunning mag in Nederland eveneens maximaal 100 km/h rijden.

Voor deze afwijkende maximumsnelheid gelden een aantal voorwaarden zoals: geen staanplaatsen, autogordels op alle zitplaatsen, snelheid begrensd op 100 km/h. Het openbaar vervoer voldoet niet altijd aan deze voorwaarden. [...]
De aanvulling wordt op verzoek op het kentekenbewijs geplaatst na overlegging van een keuringsbewijs van de Rijksdienst Wegverkeer of van een geldige Duitse tempo-100-vergunning. In de praktijk worden Nederlandse bussen in Duitsland ter keuring aangeboden, omdat aldus met één keuring kan worden volstaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/T100-bus

Vraag 2: En geldt inhaalverbod voor vrachtwagens ook voor touringcars?

“Aan de orde is hier het bord F3, met links dat rode vrachtautootje en rechts de zwarte personenauto op een rond wit bord met rode rand: Verbod voor vrachtauto's om motorvoertuigen in te halen.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2017-01-01#Bijlage1
En volgens het RVV 1990 is het begrip vrachtauto: motorvoertuig, niet ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg”.
Een touringcar (autobus) is een motorvoertuig, ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen en daarmee dus géén vrachtauto.
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=21419t=21419 (bewerkt)

Toegevoegd na 6 minuten:
Een inhaalverbod voor vrachtwagens geldt dus niet voor touringcars (autobussen).
Bordensteker