Mijn brommer is gebouwd dat het 60 kan mag ik er nog op rijden?

Ik heb het tweede hands gekocht maar hij is niet opgevoerd of iets, hij is verzekerd mag dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je brommer niet opgevoerd is maar gewoon technisch harder kan rijden, is dat geen probleem. De meeste auto's kunnen ook (veel) harder dan 130 rijden, maar je mag er wel gewoon mee rijden, zolang je je maar aan de geldende maximumsnelheid houdt.

Voor de beantwoording van de vraag moet je wel rekening houden met twee verschillende meetsnelheden, één die jouw brommer zelf aangeeft en één die op de rollertestbank wordt aangegeven. Daar kan al een verschil tussen zitten, hoewel daar wel rekening mee wordt gehouden. Dus als jouw brommer zelf 60 aangeeft kan daar alleen iets over gezegd worden als dat dezelfde snelheid is die aangegeven wordt op een rollertestbank van de politie. Maar stel die snelheden lopen gelijk , dan mag jouw brommer max 56 km/u aangeven. Vanaf 57 km/u ben je in overtreding met feitcode N 083 a. Die 57 km/u komt tot stand door 45 (maximumsnelheid brommer) + 5 (toegestane snelheidsovertreding) + 6 (correctie rollerbank) = 56 km/u Dat jouw brommer dus 60 aangeeft kán een aanwijzing zijn dat hij te hard gaat en je een boete riskeert, maar zoals gezegd hoeft dat niet zo te zijn. Maar misschien kan de politie enige tolerantie toepassen bij kleinere overtredingen...? https://www.om.nl/vaste-onderdelen/zoeken/@90131/aanwijzing-meting-2/ https://www.om.nl/vaste-onderdelen/zoeken/@91886/instructie-meting/

Ik constateer dat dit soort vragen regelmatig op GoeieVraag voorbij komen en dat er ook nog verschillende antwoorden gegeven worden. Zoals u de zaak voorstelt, mag u niet rijden op de brommer. Voor de duidelijkheid: als een brommer sneller kán rijden dan de constructiesnelheid van 45km/uur die de brommer mág halen, loopt u altijd het risico op een rollenbank-meting met alle gevolgen. Dit risico loopt u ook als u de toegestane snelheid niet hebt overschreden, u zich dus keurig aan de ter plaatse geldende maximum snelheid hebt gehouden. Het gaat namelijk om de constructiesnelheid, de snelheid die een bromfiets kán halen. Bij overschrijding max en/of constructiesnelheid krijgt het kenteken een WOK status. WOK=wacht op keuren. Dat betekent dat u met uw brommer bij de RDW langs moet voor een keuring. Deze keuring moet u zelf betalen. Ik beweer niet dat de kans 100% is dat u hier allemaal mee te maken krijgt als de brommer op de rollerbank moet en de constructiesnelheid wordt gemeten die u noemt. Maar veel kleiner is deze kans niet. Een tolerant optreden wordt niet toegepast om reden dat het maar om een lichte overtreding zou gaan. Bij herhaalde constatering van overschrijding van de max.snelheid loopt u ook het risico op inbeslagname van de bromfiets, OOK als de betreffende brommer waarmee de max snelheid wordt overtreden niet op uw naam staat. Deze overtreding is namelijk niet aan het kenteken gebonden maar aan de bestuurder. Dus bij een derde keer van dezelfde bestuurder is het: de brommer inleveren. U loopt het risico op problemen met uw verzekering als u onverhoopt toch betrokken raakt bij een verkeersongeval. Lees de kleine lettertjes van uw verzekering. U zult hoogstwaarschijnlijk geen verzekering vinden die probleemloos een bromfiets in de dekking neemt, waarbij de bestuurder aangeeft dat de maximum constructiesnelheid veel hoger ligt dan de wettelijk toegestane maximum constructiesnelheid. Mocht u die wel vinden, lees dan de kleine lettertjes heel goed na en verifieer hoe de schadeclaim wordt berekend als er wordt vastgesteld dat er niet aan de voorwaarden is voldaan. De verzekeringsmaatschappij zou wel eens een civiele procedure op kunnen gaan starten.

Bronnen:
http://www.scooternews.nl/scooter-boetes/r...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100