wie heeft er voorrang, de bus of de tram?

ik weet wel wanneer de tram voorrang heeft maar wie heeft er voorrang in de bebouwde kom? de bus of de tram.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K
Cryofiel
7 jaar geleden
Dat ligt helemaal aan de situatie. Een bus die op de voorrangsweg rijdt heeft voorrang op een tram die uit een zijweg komt. Een afslaande tram heeft voorrang op een rechtdoorrijdende bus op dezelfde weg. Enzovoort.

Het beste antwoord

Een tram heeft op een kruispunt waar de voorrang niet geregeld wordt door verkeerslichten, verkeersborden of verkeerstekens, altijd voorrang op alle weggebruikers. Het maakt daarbij niet uit of de tram van rechts of van links komt. Ook de regel ‘rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor’ geldt niet voor trambestuurders.

Kortom: Indien bovenstaande situatie zich voordoet, heeft de tram voorrang op de bus. Als deze situatie zich niet voordoet en er zijn verkeerslichten, borden of tekens, dan zijn die leidend en bepalen die wie er voorrang heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik begrijp het nu. eigenlijk is het een kwestie van logisch nadenken.
bedankt voor de uitleg ;)