Scooter economisch total loss wat nu?

Hallo,

Een tijdje geleden heb ik een ongeluk gehad met een fietser.
Ik kwam door de bocht en hij reed op mijn weghelft mijn richting in.
Op dat moment wou ik uitwijken maar ik ging onderuit.
De fietser heeft gezegd dat het zijn schuld was en dat die de schade gaat doorgeven aan zijn verzekering.
Ik moest hem alleen aansprakelijk stellen voor het ongeval.
De zelfde dag heb ik een afspraak gemaakt bij de dealer om een schaderapport te laten maken.
Een paar dagen later kon ik het rapport ophalen.
Het bedrag kwam neer op €1384,-.
Mij werd verteld dat de scooter waarschijnlijk economisch total loss wordt verklaard.
Ook heb ik gehoord dat de verzekering mijn scooter kan verkopen en dat ik er afstand van moet doen.

- Als mijn scooter economisch total loss wordt verklaard mag ik er dan nog op rijden?
- Heb ik recht op het volledige bedrag?
- kan de verzekering mijn scooter verkopen?

M.V.G.

Luuk

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
12.3K
erotisi
7 jaar geleden
Op zich lijkt het me al een geluk voor je dat de verzekering van de fietser zo snel wilt uitbetalen want in beginsel was jij het motorvoertuig die vaak een grotere verantwoordelijkheid heeft. Dus als je geen mede schuld hebt volgens die verzekering heb je geluk. Sommige verzekeringen eisen inderdaad dat het voertuig wordt afgegeven aan de verzekering echter niet altijd: Wat betreft auto's bijv.
" Als je auto total loss is verklaard, kun je de auto (laten) verkopen of zelf houden. Let wel, bij een (beperkt) cascoverzekering stellen sommige verzekeraars verplicht dat je het eigendom van de auto aan de verzekeraar overdraagt. Deze verkoopt de auto dan aan de opkoper die bij de schade-expert het hoogste bod heeft uitgebracht op het wrak. Handelt de verzekeraar van de tegenpartij de schade af, dan heb je altijd zelf keuze om de auto wel of niet te verkopen. De verzekeringmaatschappij biedt je in de meeste gevallen wel aan om het wrak voor je te verkopen, maar de keuze is aan jou." http://blog.geld.nl/Autoverzekering/auto-total-loss.aspx Of dat bij scooters verzekering heel anders gaat weet ik niet/

Antwoorden (1)

1) Economisch total loss wil zeggen dat de dagwaarde van de scooter vlak voor het ongeluk lager is dan de schade opgelopen tijdens het ongeluk. Het is de verzekeringsmaatschappij die dat zegt. Of je met de scooter mag rijden bepaalt de politie. Als er door het ongeluk bijv. scherpe delen uitsteken en dit voor anderen een gevaar vormt mag het niet.
2) Nee, je hebt recht op de dagwaarde van de scooter voor het ongeluk onder aftrek van de restwaarde van de scooter (wat de scooter in deze staat nu nog waard is)
3) Door afstand te doen van de scooter krijg je de dagwaarde van de scooter, de verzekeringsmaatschappij mag daarna het wrak verkopen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Een rekenvoorbeeld:
Je kon de scooter voor het ongeluk verkopen voor €800 (dagwaarde)
Het wrak is nu nog €75 waard (restwaarde)
€800-€1384 is minder dan nul dus economisch total loss
Jij krijgt €800-€75=€725 als je het wrak zel houdt.
Of €800 als je afstand doet van het wrak.