Wat zijn de eisen aan en Heftruckchauffeur?

Hoe oud moet je zijn als je een heftruck wilt besturen? En welke eisen zitten hier aan vast?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
2.2K
Erna55
7 jaar geleden
Het bedrijf waar je wilt solliciteren zal moegelijk vragen om een heftruckdiploma. Je zult aan de eisen van de bedrijf moeten voldoen.
Antoni
7 jaar geleden
Misschien heb je ook wat aan de informatie op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Heftruckchauffeur, al weet ik helaas niet hoe actueel deze informatie (nog) is.

Antwoorden (2)

Het behalen van een heftruckcertificaat is niet wettelijk verplicht. Toch worden er in de wet wel eisen gesteld aan heftruckchauffeurs. De Arbo-wet eist namelijk dat heftruckbestuurders beschikken over “specifieke deskundigheid”. In het algemeen houdt deze deskundigheid in:
- Gevaren herkennen
- Veilige werkmethoden hanteren
- De heftruck kunnen besturen en bedienen
- Zorgvuldig en geconcentreerd werken

Eisen
De bestuurder moet 18 jaar of ouder zijn. En deze moet kunnen beoordelen of de heftruck in goede staat verkeert. Hij moet controles kunnen uitvoeren op de remmen, banden, het hefmechanisme, de stoel, lepels of op andere plaatsen gebreken kunnen constateren. Hij moet weten hoe in geval van gebreken te handelen en vooral, weten wanneer de heftruck niet veilig is voor gebruik. De veilige bediening van de heftruck is uiteraard van groot belang. Hoe gaat de bestuurder om met de verschillende lasten? Waar ligt bijvoorbeeld het zwaartepunt?

De bestuurder moet veilig kunnen rijden, ook in moeilijke situaties. Het kiezen van de juiste plaats van de last en het juiste gebruik van het hefmechanisme en neigmechanisme, zijn belangrijke vaardigheden die hij moet beheersen. Zelfs het parkeren van de heftruck is geen vanzelfsprekende handeling. Kortom, kennis van alle instellingen en delen van de heftruck die gebruikt worden voor het veilig werken met de heftruck, moet ook bij de incidentele bestuurder aanwezig zijn. In alle gevallen staat verantwoord werken met de heftruck voorop.
SimonV
7 jaar geleden
Er zijn geen specifieke vooropleidingseisen om een opleiding/ cursus tot heftruckchauffeur te volgen. Wel moet je minimaal 16 jaar zijn en is een beheersing van de Nederlandse taal in zowel woord als geschrift een voorwaarde.
Amadea
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
In jouw link staat dat je examen mag doen als je 16 bent. Mijn link:
"Wanneer u toch een 16-17 jarige op de heftruck laat rijden, mag dit uitsluitend onder toezicht van een volwassen, ervaren collega. " Of zie: http://www.htc-opleidingen.nl/wp/heftruckcertificaat https://www.vorkheftrucks.nl/heftruck_rijbewijs
SimonV
7 jaar geleden
De vraag is "Hoe oud moet je zijn als je een heftruck wilt besturen?"
Jij geeft antwoord over de leeftijdseis bij een opleiding. Wat verwarrend.
Amadea
7 jaar geleden
Hoezo verwarrend? Een 16-jarige mag dus tijdens lessen op een heftruck rijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je beantwoordt de vraag: Wat zijn de voorwaarden om het certificaat te halen? (wellicht zelfs bij het specifieke opleidingscentrum). Maar de opleiding op zich is niet eens een vereiste (ook al zullen veel bedrijven dat zelf wel zo stellen).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah deze legt het uit: "Wanneer een 16 of 17-jarige geen deugdelijke opleiding tot heftruckbestuurder heeft gehad, is het ten strengste verboden om hem of haar op de vorkheftruck te laten rijden. Zelfs als de 16 of 17-jarige wél de opleiding heeft gehad is het niet aan te raden. Continu toezicht is dan vereist en dat is meestal niet haalbaar in de praktijk. In de regel mogen dus alleen werknemers van 18 jaar of ouder zelfstandig een vorkheftruck of reachtruck besturen." http://www.htc-opleidingen.nl/wp/heftruckcertificaat In de theorie kan een 16-jarige dus het certificaat halen en dan de hele dag onder begeleiding heftruck rijden. (in de praktijk zal dat dan op een gegeven moment zonder begeleiding gebeuren, maar dat mag dus niet). Wat je dus het beste kan doen is het bedrijf zelf vragen, wat het slimst is/wat ze eisen. Sommige hebben zelfs een interne cursus.