Waar moet je op letten bij aanschaf 2e hands caravan?

geen uitleg nodig

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
2.2K

Antwoorden (5)

Schimmel, vocht, is hij goed droog van binnen. Verder± zit er een goede voortent bij, de ervaring leert dat je meer in de voortent zit als de caravan (met een gezin tenminste). En is de caravan (eventueel) gekeurd. Kijk maar goed naar het fornuis, als die mooi schoon is zijn de meeste mensen er netjes op geweest.

Neem een niet te kleine caravan, en vakken die je van buitenaf kunt bereiken zijn (via bagageluik) zijn reuze handig.

Let ook goed op welk gewicht je auto mag trekken,staat op je deel 1 of 3 , en hoe zwaar de caravan beladen mag zijn.

En vooral: kijk wat je mooi en betaalbaar vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat als je zo,n caravan gaat bekijken dat deze in het daglicht staat.
Zodat je alles goed kunt zien.
En koop je zo,n caravan particulier ,dan kun je aan de mensen en de tuin vaak al zien hoe de staat van de caravan is.
En vraag of je de caravan bij de anwb mag aanbieden voor een keuring,om toch evt achter verborgen gebreken te kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
let op de banden. ook weinig gebruikte banden kunnen in loop der tijd sterk in kwaliteit afnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar als je het weet en de prijs is goed zijn die vrij simpel te vervangen. Door de slechte banden kan je weer wat van de prijs afhalen. Ze moeten inderdaad om de zoveel jaar vervangen worden, ook al maak je er weinig kilometers mee.
Let goed op met verkleuringen, vooral bij het dakraam.
Dit kan er op wijzen dat er een lekkage is geweest.
Wat je ook moet doen is goed de wanden inspecteren op zijn stevigheid, ivm vocht.
Wij hebben namelijk wel eens een caravan gehad waarvan de houten balkjes achter de wanden verrot waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst moet je kijken naar de indeling, grootte, kleur. Die kan je niet meer veranderen en die moet je aanstaan.

Technische verbeteringen zijn uit te voeren als je maar niet voor verrassingen komt te staan.

Voor mij zou het belangrijk zijn dat de caravan minimaal om de 2 á 3 jaar aantoonbaar is onderhouden en gekeurd. Er zijn zat caravans te koop waarvan de eigenaar dit doet, dus dit kan een eerste schifting zijn. Bij twijfel kan je ook zelf de caravan laten keuren. Hierbij wordt o.a. het vocht gemeten en de staat van de banden en remmen.

Ook de staat van voortent en luifel is belangrijk. Die moet je uitgevouwen bekijken, liefst opgezet en controleren op scheurtjes en schimmel.

Aan de buitenkant kan je de afdichtingen controleren en de staat van het plaatmateriaal.

Verder zou ik ook letten op de accessoires die mee worden geleverd. Het meeleveren van gasflessen, reservewiel, airco/kachel, disselbak, fietsendragers, toilet, grondzijl etc.. zijn zeer dure uitgaven als je die moet aanschaffen. Vaak worden ze gewoon meegeleverd.

Ik heb ook een tweedehands caravan gekocht en meerdere advertenties ook bekeken. Tegen de adverteerders gezegd dat ik er een nacht over wilde slapen (ook bij degene die ik zag zitten) om een impulsaankoop te voorkomen. De volgende dag telefonisch ja/nee gezegd of een vervolgafspraak gemaakt.

In de bron meer tips voor de aanschaf, allen met schecklists die je kunt gebruiken.

Toegevoegd na 3 minuten:
(checklists bedoel ik natuurlijk)