Wie heeft hier voorrang?

Het gaat vooral om een fietser die naast de witte auto rijdt, op de fotograaf af (de fietser staat niet op de foto). De fietser rijdt dus in de richting van de fotograaf, en wil op de kruising linksaf slaan (voor de fotograaf is dat dus naar rechts). De beide auto's willen rechtdoor.

Wie van de drie gaat eerst, wie daana, en wie als laatste? En waarom?

Toegevoegd na 3 dagen:
De fietser fietst wel netjes over de rode fietssuggestiestrook (achter de witte auto, niet goed zichtbaar op de foto) en via de rode weggedeelten die voor de fietsers zijn bedoeld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welkom terug trouwens.

Het beste antwoord

De zwarte auto gaat eerst, die komt van rechts.
Dan de witte auto, want die gaat rechtdoor op dezelfde weg.
De fietser zal dus moeten wachten, en wel met name omdat hij links af slaat. Als hij een andere auto was, was hij ook pas als laatste aan de beurt. Een bocht linksaf heeft veel ruimte en banen nodig, (hij moet feitelijk twee keer ' oversteken' ) dus alle andere verkeer gaat in principe zo'n beetje voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zwarte auto rijdt ook op een voorrangsweg, zie stopbord en dikke streep waarvoor de witte moet stoppen. Alle bestuurders op die weg gaan voor, links of rechts komend. Ook voor de fietser.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het gewoon een gelijkwaardige kruising ? Ik zie tenminste aan alle kanten haaientanden.....de fietser zit dus niet op een voorrangsweg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw antwoord was ook goed. Ik bedoelde, "ook voor de fietser geldt dit dus". Fietser zit niet op de voorrangsweg, zwarte auto wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marleen: Je ziet aan alle kanten haaientanden? Ik zie alleen aan twee kanten stopborden (tenminste, ik ga er vanuit dat het achthoekige bord dat ik van de achterkant zie ook een stopbord is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De weg waarop de zwarte auto rijdt is een voorrangsweg. En ook nog eens een eenrichtingsweg, maar dat is hier niet van belang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De witte auto heeft inderdaad voorrang op de fietser, omdat rechtdoorgaand verkeer voorgaat op afslaand verkeer. Met dank aan Cryofiel, die mij in contact bracht met een rijschoolhouder, zodat ik zeker weet dat deze regel gewoon van toepassing is. Het vreemde is, dat ik (ik fiets hier dagelijks) vrijwel altijd voorrang krijg van de rechtdoorgaande auto's, terwijl ik toch echt afslaand verkeer ben. De meeste automobilisten laten zich kennelijk op het verkeerde been zetten door de haaientanden die ze tegenkomen vlak voordat ze het fietspad kruisen - haaientanden die in dit geval *niet* van toepassing zijn. Ik heb hier intussen een vervolgvraag over gesteld:
http://www.goeievraag.nl/voorrang.71129 .

Andere antwoorden (6)

De zwarte auto mag eerst die rijdt op een voorrangsweg en komt ook nog van rechts.
Nu gaat het er om wie harder rijdt, waarschijnlijk de witte auto, beiden moeten nu eerst het kruispunt over steken, dus normaal gesproken is de auto eerder het kruispunt over dan de fiets.
Is de fiets er toch eerder, dan rijdt de fiets een voorrangssituatie ( fietspad) weer in en moet de witte auto wachten voor de fiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zwarte auto eerst, voorrangsweg en komt van rechts.
Dan de witte auto, deze gaat rechtdoor op dezelfde weg.
De fietser als laatste
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan niet én naast die witte rijden én voorrang van 'm willen als je naar links afslaat.

Als je toch eerder dan die witte aankomt op de plek waar jij naar links wilt, dan blijk jij dus keihard gereden te hebben en de witte auto heel rustig. Dan toch voor die witte langssjezen zou misschien technisch gezien, en voor wat de voorrangsregels betreft, dus theoretisch gezien kunnen kloppen.
Maar er is ook een regel dat je verkeer niet mag hinderen. Als je ineens rappe acties gaat doen, dan hinder je de witte auto. In elk geval kun je verwachten dat de witte auto die jou naast zich had, niet verwacht dat hij je ineens als verkeer van rechts als voorrang krijgt.
Menig automobilist geeft fietsers altijd maar voorrang, (vanwege de regeling dat de keren dat ze geen voorrang hebben, de automobilist toch 'schuldig' is) dus waarschijnlijk is het goed te doen om voor te glippen als die automobilist zeer rustig rijdt.

Maar.. hier is het niet te zien of aan de overkant ook zo'n stopbord staat. Als je bij Google Maps even aan de overkant kijkt, staat daar mogelijk ook zo'n stopbord.
ALS daar zo'n stopbord staat, geldt die ook voor jou als fietser. Dan moet je dus stoppen.
Jij als stilstaande fietser kan dan nooit naar links willen vóór die witte auto langs. In elk geval niet zonder het verkeer te hinderen.

Dus gaat na de zwarte auto eerst de witte auto en dan pas de fietser.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst gaat de zwarte auto, die rijdt op een voorrangsweg.
Als tweede gaat de witte auto, die gaat rechtdoor. De fietser gaat als laatste, dit is afslaand verkeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me ook bij de meerderheid aan.
"Zwarte auto's zijn mooier en hebben altijd voorrang" (die leus gebruikte ik toen ik nog een zwarte auto had :P).

Maar even serieus, die stopborden en haaientanden maken duidelijk dat de zwarte auto hier voorrang heeft, omdat deze zich op de voorrangsweg bevindt.

Wat betreft de auto en de fiets: De auto gaat rechtdoor op dezelfde weg en de auto slaat af. In dat geval heeft de auto voorrang boven de fietser.

Toegevoegd na 2 minuten:
Tenzij je zo ontzettend veel sneller kunt fietsen dan hij kan optrekken dat je netjes het fietspad aan de andere kant hebt bereikt. En met netjes bedoel ik dan uiteraard via het fietspad, want die lijntjes staan er niet voor niets.

Toegevoegd na 3 dagen:
Oke, gezien je toevoeging aan het antwoord lijkt het me dat als jij snel genoeg bent om eerder op die kruising aan te komen dan de auto, dat jij dan voorrang hebt, de haaientanden geven jou dat recht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
N.a.v. je toevoeging na 3 dagen:
Ook jij ziet deze situatie nu dus als twee *losse* situaties. Dus niet een enkele kruising waarvoor de voorrangsregels gelden die van toepassing zijn op het "nemen" van die kruising; maar twee losse situaties, die elk apart moeten worden beoordeeld. Correct weergegeven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zo zie ik het wel. Als jij als fietser al aan de overkant gestaan had, dan had de auto jou ook voor moeten laten gaan.
Maar dan nog, ik vraag me af hoeveel fietsers het voor elkaar krijgen daadwerkelijk daar eerder te zijn dan de automobilist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor dat laatste geval kunnen we er ook van uitgaan dat de witte auto al ver weg is op het moment dat de fietser eindelijk de bewuste plek heeft bereikt. De fietser heeft zojuist de voorrangsweg overgestoken en bevindt zich nu op het rode vlak, ongeveer achter het linker stopbord, ter hoogte van de haaientanden die daar op het fietspad staan. Op dat moment steekt de volgende auto de voorrangsweg over; die volgende auto rijdt dus achter de witte auto aan. Wie heeft er dan voorrang: die auto die achter de witte auto aanrijdt, of de fietser die net bezig is linksaf te slaan om tussen de witte blokken door te rijden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me dat de fietser dan voorrang heeft. In principe zit die fietser dan "op" de voorrangsweg. De haaientanden waar de 2e auto voor komt te staan geven ook aan dat de auto zal moeten stoppen.
De zwarte auto mag eerst want die rijdt op een voorrangsweg. Dan kun je zien aan de haaientanden aan de kant van de fotograaf en aan het stopbord.
Dan gaat de witte auto...want rechtdoor op dezelfde weg...gaat voor.
Maar dan....volgens mij...hoort die hele fietser daar niet te fietsen! Naast of bij die witte auto..
Er loopt een fietspad aan de zijkanten en daar zou hij op moeten rijden...niet op de hoofdwegen van de auto's.
Maar goed...als laatste de fietser dus, groetjes.