Waarom worden er geen draden voor GPS in een parkeergarage meegelegd ?

In een Parkeergarage verlies je meestal het GPS signaal op je navigatiesysteem. Bij het uitrijden van de parkeergarage in een vreemde stad is het dus onduidelijk welke kant je op moet en duurt het soms een paar straten voordat je signaal hebt. Het hoeft toch niet heel duur te zijn deze draden mee te leggen bij de bouw ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
1.5K

Antwoorden (2)

GPS is een systeem waarbij satellieten in een baan om de aarde een signaal afgeven, zodat de GPS apparatuur (de navigatiesystemen in je auto bijvoorbeeld) kunnen berekenen waar je op dat moment bent. Deze signalen gaan niet door tot in een parkeergarage. Het systeem werkt dus niet met draden, zoals jij waarschijnlijk denkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik bedoel dan een systeem wat het gps signaal opvangt er verder verspreid binnen de parkeergarage. Ik noem het draden maar bedoel dus antennes.
Omdat dat technisch onmogelijk is. Nou ja, we hebben mensen op de maan gezet, dus heel misschien is het technisch mogelijk, maar het zou verdomd ingewikkeld zijn.
In een tunnel op een snelweg kun je toch een aantal radiozenders ontvangen, omdat ze kleine FM-zenders in de tunnel hebben ingebouwd.
Met GPS-ontvangst kan dat niet, je navigatiesysteem 'kijkt' naar een aantal satellieten en aan de hand van hun posities reken ie uit waar ie hij is. Dat is eigenlijk niet na te bootsen met zenders in de parkeergarage. En als je dat al zou doen, dan is het dermate kostbaar dat de tarieven van de garage naar astronomische hoogten zouden stijgen.
Als jouw navigatie systeem er een paar straten over doet om de weg te vinden, heb je de verkeerde gekocht. Een TomTom met een recente 'GPS-fix' vindt de weg in luttele seconden nadat ie vrij zicht heeft.