Waarom is het geluid van een Ambulance anders van veraf dan van dichtbij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
7.3K

Het beste antwoord

Vooruit dan maar. En dan naar bed hoor, morgen is eengewone schooldag.

Dat komt door het zogenaamde doppler-effekt.
Dat is het verschijnsel dat geluid van ‘toon’ lijkt te veranderen als de afstand (tussen ‘zender’ en ‘ontvanger’) verandert. In de praktijk kennen we dat bijvoorbeeld van passerende ambulances die anders gaan ‘loeien’ (maar ook auto’s in het algemeen). In medische toepassingen wordt het gebruikt om afwijkingen in de bloedstroom / bloedvaten op te meten, bijvoorbeeld bij risicozwangerschappen of hartafwijkingen.

In de link een leuk ‘simulatieprogrammaatje’ waarin je heel goed kunt zien hoe de afstand van invloed is op de verschillen in trilling (geluid dat je waarneemt dus).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Door de golven van het geluid en je oor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar met andere geluiden is dit niet zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ow, blijkbaar een dobbler effect ofzo? ik had gehoord door de golven...
Dat komt door het Doppler-effect..

Toegevoegd na 5 minuten:
De uitleg kun je op gv vinden via de zoekfunctie..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ambulance die ver weg is, hoor je via allerlei echo's. Het geluid komt direct naar je toe, maar het weerkaatst ook via allerlei huizen, via bomen, via auto's, enzovoort. Daardoor hoor je de tonen enigzins door elkaar. Verder zijn de lage tonen beter in staat om "om een hoekje heen te gaan" dan de hoge tonen, zodat de lage tonen relatief sterker doorkomen dan de hoge tonen - de hoge tonen worden beter tegengehouden door alles wat zich tussen de ambulance en jou in bevindt.

Een ambulance die dichtbij is, hoor je vrijwel alleen direct - de echo's zijn niet relevant, het geluid dat direct van de ambulance naar jou gaat overstemt die echo's. Een ambulance die dichtbij is, hoor je dus (vrijwel) zoals die echt klinkt.

Een ambulance die heel dichtbij is (die jou voorbijrijdt terwijl jij fietst, bijvoorbeeld) hoor je enigzins vervormd doordat het geluid zo hard is dat je oren het niet goed meer aankunnen.

Daarnaast heb je natuurlijk het doppler-effect, maar dat heeft alleen te maken met de rijrichting van de ambulance: naar je toe of van je af. Ik vermoed dat je daar niet op doelt in deze vraag.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het effect van de afstand en (daardoor) van de echo's kun je heel goed horen bij de donder na een bliksem. Als de bliksem heel dichtbij inslaat, hoor je een scherpe, korte "krak", en nauwelijks gerommel. Dat is ongeveer het echte geluid van de donder.

Meestal hoor je bliksems die veel verder weg inslaan, tot kilometers ver. Dan hoor je die scherpe "krak" niet, want dat zijn de hoge tonen, en die komen niet zo ver. Je hoort dan alleen maar de vele, vele echo's van de lage tonen, die wel ver komen; en de echo's van de echo's, en de echo's van de echo's van de echo's, enzovoort. Dat geeft het lage, langer durende gerommel dat je zo goed kent.

Hetzelfde verschijnsel treedt, zij het minder sterk, ook op bij de sirene van de ambulance.
Cryofiel
14 jaar geleden
vergeet ook niet dat tegenwoordig de sirenes een versneld en dan ook vaak veel harder geluid kunnen produceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat als die ambulance dichter is luider klinkt dan als die ver is.
je hoort het ook scherper als het dichter is