wie zit er fout bij dit verkeersongeval tussen auto en scooter?

Hallo gv'ers,

Ik heb een vraag.
Ik heb een tijd geleden een verkeersongeval gehad met een scooter.
Ik reed vanuit een straat richting de hoofdweg. Daar tussen ligt een eenzijdig fietspad. Ik had haaientanden daar ben ik ook voor gestopt en heb links en rechts gekeken of er geen fietsers kwamen (officeel mogen zij alleen vanaf links komen)
Daarna heb ik rustig opgetrokken aangezien bij de hoofdrijbaan ook haaientanden waren om de hoofdrijbaan op te mogen.
Nadat ik was opgetrokken kwam er een scooter van rechts met een kleine 50km/ph (aan de schade te zien) en reed in mijn voordeur aan de passagiers zijde.
Deze scooter moest ten eerste op de weg rijden aangezien hij een geel kenteken had en het een fietspad is. En hij kwam tegen het verkeer in.
Nu zegt zijn verzekering dat ik 75% van de schade moet betalen, omdat ik haaientanden had en volgens hun geen voorrang heb verleend. Tevens waren er 3 getuige bij maar deze wil de politie niet aan mijn advocaat doorgeven. Ook de verklaringen van de getuige, tegenpartij en mij worden door de politie niet aan mijn advocaat doorgeven.
Wie is er nou werkelijk schuld?
En zou ik er een rechtzaak van maken?
En is de politie dan verplicht om de getuige door te geven aan de rechter?
Ook had de scooter rijder geen helm op en had wel letsel opgelopen. Ben ik daar dan nog voor aansprakelijk? U kunt op de foto zien dat de helm nog bij zijn stuur hangt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
10.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of die scooterrijder geen helm op had, of dat de scooter wel opgevoerd was naar 100kmh, of dat de scooterbezitter niet verzekerd is doet eigenlijk niet ter zake. Scooterrijder kwam van rechts van een voorrangsweg en aangezien scooterrijder de rechterpassagiersdeur is ingereden heb jij te laat of te weinig voorrang verleend. Dit is mijn uitspraak en daar zal je het mee moeten doen...
ronron1212
8 jaar geleden
Rustig opgetrokken niet snel gestopt de scooter ligt nog al een stukje terug denk dat freekfluweel gelijk heeft.
Poet
8 jaar geleden
Ik denk dat jouw aandeel in de schade lager moet zijn. Ja je had voorrang moeten verlenen maar dit kon je waarschijnlijk redelijkerwijs niet gied inschatten. Dat er wel eens ern fietser tegen de richting in rijdt dat moet je wel weten. Maar een scooter met 50 verwacht je daar niet en kun je ook niet goed zien aankomen wellicht.
En voor zover de schade hoger is dan die zou zijn geweest als er een helm was gedragen kan die ook niet aan jou worden toegerekend lijkt me.
Voorts is er dus ook duidelijk een stuk roekeloosheid van de scooteraar aan de orde.
Ik zou het grondig laten bekijken. Als het echt duur wordt (hoodfletsel?) dan helemaal. Eventueel met een andere advocaat
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze vraag zou nog interessanter zijn als het een electrische fiets betrof die te hard reed want die kan je helemaal niet horen aankomen!

Antwoorden (2)

Vraagsteller had voorrang moeten geven. Maar de bromfietser had daar niet mogen rijden (niet op het fietspad en ook niet in die richting). En niet zonder helm op. Dat hij te hard reed zal wel bij een vermoeden moeten blijven.
De hoge begroeiing pleit de automobilist niet vrij, die moet zijn gedrag daarop aanpassen, maar zou voor de bromfietser een extra aanleiding geweest moeten zijn zelfs langzamer dan de normaal maximaal toegestane snelheid op die plek te rijden, temeer daar hij niet uit die richting verwacht wordt.
Dat fietsers en voetgangers bovendien beschermd zijn maakt vooral verschil voor de uitgangssituatie als er veel onduidelijk is, maar hier maakt dat (denk ik) niet veel verschil, aangezien de bromfietser in beginsel voorrang had.

Ik denk dat de automobilist in beginsel inderdaad helaas volledig fout zit door geen voorrang te verlenen, maar de bromfietser heeft zo te zien twee overtredingen begaan die beslist aan het ontstaan van het ongeval hebben bijgedragen, en één (wellicht twee) die aan de ernst van de gevolgen heeft bijgedragen.

Het lijkt mij voer voor deskundigen om te beoordelen of de door de verzekeraar van de tegenpartij voorgestelde verdeling in dit geval redelijk is of alleen maar een gok dat vraagsteller er mee akkoord gaat. Ik zie dus wel iets in de redenering van Poet.
Het antwoord van Ozewiezewo is hier waardevol door diens eerdere ervaring met een deels vergelijkbare situatie.

Mijn antwoord is dat beiden hier schuld hebben.
De een heeft grote risico’s genomen, en de ander is door formeel onvoldoende oplettendheid in die valkuil gereden.
Misschien gaan de verzekeraars hier sowieso onderling over willen praten om het in overleg eens te worden, en misschien moet het tóch voor de rechter komen? Benieuwd naar meer meningen!

Tip: als de begroeiing langs het fietspad echt een grote rol speelt, is het misschien wel handig om daar een goede foto van te hebben voordat de struiken kaal worden binnenkort.

Met details over welke kruising het precies gaat kunnen we met behulp van Streetview misschien nog een betere indruk krijgen van de situatie.
Bordensteker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn advocaat heeft foto''s van de begroeiing er was namelijk ook een particuliere fotograaf die naar alle ongevallen in de regio gaat en foto''s maakt en die op internet plaatst tevens heeft de politie foto''s van het ongeval gemaakt. Het ongeluk heeft plaats gevonden op de kruising Robert schumaring en holysingel te vlaarding
Bordensteker
8 jaar geleden
http://www.flashphoto.nl/nieuws/3347/Scooterrijder-gewond-na-aanrijding-Holysingel-Vlaardingen.html
Op foto 25204 van deze reportage is een eerste indruk te krijgen van het slechte zicht naar rechts, waar bovendien inderdaad na ongeveer 17 meter een knik in het fietspad zit die het verdere zicht helemaal beneemt. Ik heb die afstand op kunnen meten op oudere luchtopnamen (met bijna geen blad in de bomen) die je met Google Earth kunt oproepen. Op foto 25209 is te zien dat de struiken op de hoek behoorlijk hoog zijn, zeker voor een zittende automobilist. Op Streetview ziet het er zo uit (vanuit de extra hoge camerapositie op de Streetview auto dan):
https://www.google.com/maps/@51.9321442,4.341803,3a,75y,292.24h,80.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1ss_3tCWRLu_zaWw3TzkzIaw!2e0!7i13312!8i6656 . Iets verder rijdend is weer een foto genomen
https://www.google.com/maps/@51.9321116,4.341656,3a,75y,292.24h,80.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1sy8bBTcYkJkJLVc4T96LWwQ!2e0!7i13312!8i6656 ,
maar dan sta je al midden op het fietspad; het is aannemelijk dat de naderende scooterrijder pas zéér laat te zien geweest kan zijn vanuit een auto die voor de haaientanden even stopt.
Als het acceptabel wordt geacht dat hier niet gesnoeid wordt (in tegenstelling tot de hoek links van de auto), dan gaat ook de wegbeheerder er kennelijk van uit dat de automobilist helemaal niet naar rechts _hoeft_ te kijken. De Streetview foto’s zijn hier van 2009, maar de fotoreportage was uiteraard op de dag zelf. Ik raad de lezer aan ook even het historieschuifje bij het klokje links op september 2008 te zetten, toen waren de struiken op die hoek helemaal tot een ondoorzichtige haag uitgegroeid! Een normaal mens kijkt daar naar links en hooguit vluchtig naar rechts. Het is aan de scooterrijder om daar rekening mee te houden bij zijn afwijkend rijgedrag. Je mag namelijk nooit voorrang némen!
https://www.google.com/maps/@51.9321362,4.3418082,3a,75y,284.73h,61.62t/data=!3m6!1e1!3m4!1saSlEmIR7WgmqpH7Mn9ehIg!2e0!7i13312!8i6656
De automobilist valt zo te zien misschien wel heel weinig kwalijk te nemen, terwijl het verkeersgedrag van de scooterrijder in hoge mate verwijtbaar is. Andere reportages, die echter weinig lijken toe te voegen:
http://district8.net/24-mei-scooterrijder-gewond-na-aanrijding-vlaardingen.html . http://www.dichtbij.nl/waterweg/112/artikel/4022377/aanrijding-tussen-auto-en-scooter-op-robert-schumanring.aspx .
Dit is een typische vraag omtrent de verwarring tussen 'schuld' en 'schade'.

Ik ga een paar eenvoudige voorbeelden geven, omdat het verschil niet altijd evident is vanuit ons taalgebruik en zowel wetgevers als wij juristen dikwijls begrippen anders invullen dan de modale mens daaronder verstaat:

1. Als je een ongeval hebt zonder dat je je gordel droeg en je bent gekwetst, bega je geen fout in werkelijke schuld, maar heb je meer schade veroorzaakt aan jezelf (of je passagiers) door het niet dragen van de gordel. Qua schuld dus geen probleem maar op een subniveau: de bepaling van de schade zijn er andere factoren. Dan gaat de rechtbank dikwijls zeggen dat je ook maar een beperkte schadevergoeding krijgt.

2. Van rechts rijdt een auto uit een baan met eenrichtingsverkeer tegen de richting jou aan. Jij verleent geen voorrang en zult de 'schuld' krijgen. De persoon die tegen het eenrichtingsverkeer in reed, kan daarvoor beboet worden, maar er is GEEN verband m.b.t. de rechtsregels van voorrang van rechts.

3. Zo komen we aan jouw geval en begrijp je wellicht al hoe de rechter 'getrapt' moet nadenken:
3.1. Schuldvraag: Moest jij voorrang verlenen? Jawel. Schuldvraag beantwoord.
3.2. Nuance indien rechter vraagt: is het een zwakke weggebruiker? Op het eerste gezicht lijkt dit zo, maar daar kan je verzekeraar terecht een punt aanhalen: Nee, als je kunt bewijzen dat de brommer meer dan 50 km/h reed, dan is die GEEN zwakke weggebruiker. Maar dat heeft niets te zien met de voorrangsvraag. Dus je blijft normaal de schuldige, want voorrang is de enige vraag die hier telt door de vermelde haaientanden (ik dacht dat het nu met 'n' was intussen, want ik ken maar een meervoud van haai = haaien).
3.3. Voor de schade wordt een extra vraag gesteld: Heeft het slachtoffer recht op volle schadevergoeding, of heeft hij zelf de schade vergroot door een fout in subsidiaire orde? Ja, hij reed te snel, als men bewijst dat hij meer dan 50 km/h kon rijden (opgedreven brommer), volgen er tot vijf boetes en overtredingen voor hem waarvoor hij kan beboet worden, maar dat staat los van de schuldvraag in 3.1. Uiteindelijk oordeelt de rechter van hieruit dat hij slechts 75% van de schade mag verhalen op u en hij 25% zelf moet betalen.

Dit is een ongeval in fout, maar de verzekeringsmaatschappij heeft een stuk van de schadevergoeding afgewenteld op het slachtoffer zelf, zoals dat kon geweest zijn in een auto als hij/zij als slachtoffer geen gordel zou gedragen hebben.