Naast het uitdelen van verkeersboetes lijkt het mij ook goed om te belonen als iemand een tijd geen boetes heeft gehad. Wat vind jij?

denk aan, korting op wegenbelasting, korting op verzekering.

Als iemand een beter voorstel heeft voor positieve stimulatie dan hoor ik het graag!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K

Het beste antwoord

Laten we eerst maar eens beginnen met strenger straffen en dan bedoel ik niet die 4 km/u prenten.
Voer nou gewoon eens dat puntenrijbewijs in!
Zodra je punten gaat verspelen, je premie omhoog.
Uit die pot kun je dan mensen "korting" geven die zich gedurende lange tijd wel aan de wet/regels houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dat lijkt me een heel goed plan, ik rij al 9 jaar (sinds het halen van mijn rijbewijs dus) boetevrij. Maar ja, waar gaat het geld vandaan komen? Het kan niet uit de boetes betaald worden die anderen wel krijgen, want dat geld is nodig om de politie uberhaupt op de been te houden..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helemaal eens, geen korting maar een beloning van een X% van de betaalde boetes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En als ik 10 jaar niemand vermoord, geen drugs deal en geen gewapende overvallen pleeg, krijg ik dan een bonus op mijn salaris van de overheid? of gaat het belastingtarief dan omlaag? Snap je? Je woont en leeft in Nederland dus moet je je aan de regels houden, ook de verkeersregels. Doe je dit niet dan heb je de kans dat je bestraft word. Wie met vuur speelt moet op blaren zitten :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
edit: veel beter lijkt mij als ze mensen gaan belonen die rijvaardigheid cursussen hebben gedaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik heb het over verkeersboetes en niet over moorden e.d.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
begrijp ik, maar naar mijn mening is het van de zotte als je mensen gaat belonen voor iets wat normaal is en hoort te zijn...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik bdoel meer positief stimuleren. Zoals je weet heb je er andere mee en niet jezelf. Ik vind wel dat de boetes flink omhoog moeten. Dan werkt het misschien sterker
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik een boete moet betalen voor een overtreding dan heb ik er alleen mezelf mee. Een ander niet. Positief rijgedrag moet niet gestimuleerd worden, negatief rijgedrag moet harder worden aangepakt. Wat de boetes betreft, serieuze overtredingen moeten hogere boetes op komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Positief stimuleren bij dingen die in de wet vast gelegt zijn is natuurlijk idiot.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik vind de insteek nogal negatief. Nogmaals vind ik ook dat de boetes hoger moeten maar een positieve stimulans werkt veel beter dan een negatieve, lees maar eens wat over positieve extrinsieke motivatie versus negatieve extrinsieke motivatie. De uitspraak "positief rijgedrag moet niet gestimuleerd worden" slaat naar mijn idee volledig de plank mis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jij hebt een andere opinie en ik heb het idee dat je niet erg openstaat voor iemand anders zijn idee. Volgens mij wil je hier alleen mensen horen zeggen: "Ja wat een geweldig goed idee, hier denk ik ook altijd aan." Ik heb mijn mening duidelijk proberen te maken en het spijt me voor jou dat ze niet even rooskleurig zijn als de jouwe. Succes! :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee natuurlijk niet. ik ben alleen anders van mening en daar mogen we toch wel over discussieren. Daar is deze site toch ook voor?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Laat ze maar dromen valentino, ze snappen niet dat het volgens de wet niet eens mogelijk is. En dat het daarbovenop totaal niet te controleren is. Het totaal onzinnig is om een samenleving op te zetten met 'ik doe het goed krijg ik nu een koekje' moraal, als dat als je dit zou toepassen voor verkeersovertredingen je het ook moet toepassen op alle andere misdaden/overtredingen. Ik ben nog nooit gepakt voor wildplassen, nu wil ik minder sanitairebelasting betalen!
zeker mee eens! er is namelijk al lang gebleken dan belonen beter werkt dan straffen. maarja, dat kost de staat geld en boetes opleggen natuurlijk niet. dus gaat het voorlopig echt niet veranderen. helaas...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Krijg ik ook belasting voordeel op mn sanitaire belastingen als ik nog nooit gepakt ben voor wildplassen? + Nooit gepakt zijn = niet het zelfde als nooit gedaan hebben. Hoe wil je dit gaan bewijzen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het gaat niet om het bewijzen maar om het feit dat mensen zich beter aan de regels houden wanneer ze daarvoor beloond worden.
Niet mee eens. Ik vind dat iedereen standaard heel laag moeten zitten in premies voor weet ik wat immers ben je onschuldig totdat tegendeel bewezen is. Mocht je dus boetes krijgen dan zou je steeds duurder uit moeten zijn. Zo wordt iedereen in beginsel gelijk gesteld en zul je je als het ware weer moeten bewijzen als je weer een "0" status wil krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat lijkt me een slecht plan...

Straks willen mensen nog geld terug van Wouter Bos, omdat ze al jaren netjes voor 1 april aangifte doen...

En daarbij komt dat er al een verzekeringsmaatschappij is die mensen een bepaald percentage van de premie retourneerd als zij het jaar schadevrij rijden...

En het is de bedoeling dat de wegenbelasting op termijn verdwijnt. Net zoals de BPM...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ook hier geld, ik heb het over verkeersboetes en niet over belastingaangiftes. Daar vallen geen doden en gewonden bij. Positief stimuleren van goed rijgedrag lijkt me erg positief.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Marty je moet begrijpen dat je ergens een grens moet trekken. Tellen trekkers, brommobielen, scooters, fietsers ook mee dan? of telt het alleen voor de auto's? Welke leeftijd? Welk inkomen? Belonen van goed rijgedrag is onzin. Je leert bij je examen hoe het moet en hoort, verander je er iets aan dan is dat je eigen risico. Het is dus vanzelfsprekend dat iedereen zich, onder alle omstandigheden, op elk moment aan de verkeersregels houd. Doe je dit niet dan moet je een boete betalen. Easy as that.
Akkoord met valentino. Wel ivm de verzekeringspremies kan er korting af voor bv tien jaar zonder enige betrokkenheid in enig ongeval. Ik vind zelfs de boetes te laag als je de uitzending ziet van de verkkersbrigade op de weg voor manifest moedwillig bumperkleven en anderen in gevaar brengen. Omhoog die boetes want het deert hun niet.Als je tien jaar lang bumperkleeft en rode lichten negeert en éénmaal gepakt wordt. "So what" theorie!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het positief stimuleren van dingen die duidelijk in de wet vaststaan is natuurlijk idiot.
Wegenbelasting is voor het onderhoud van de infrastructuur, dat heeft dus totaal niks te maken met of je je aan de regels houd.
Verzekering is al voordeliger als je geen ongelukken maakt, heeft verder ook niks te maken met verkeersboetes.
Tevens is het niet te controleren en is het ook nog in strijd met de anti discriminatie wet.
Dat ze geen boete krijgen betekent nog niet dat ze nooit te hard rijden, en mensen die wel eens een boete krijgen rijden ook niet altijd te hard.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1. helemaal mee eens :)
Waarom geen systeem als in duitsland?

Daar hebben ze een punten systeem (meer dan de 5 hier).
Overtreed je de regels krijg je een punt of 2 of 3, naargelang de overtreding, en als jij je netjes aan de regels houd verdwijnen die punten vanzelf weer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja, en als je bijvoorbeeld 10 jaar niemand vermoord heb krijg je een leuke attentie, maar goed, je heb gelijk. Straffen werken versterkt als er ook beloningen zijn, het zgn bonus-malus systeem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb ooit een keer een boete gehad voor te hard rijden in de bebouwde kom op een vroege zondagochtend.
Ik schaam me nog!
In plaats van een beloning moeten we ons schaamtegevoel weer terug krijgen!
Verkeersovertreders bewijzen alleen maar dat ze de regels niet kennen (dom), of er sch... aan hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In sommige landen is het al zo dat je afhankelijk van het aantal punten op je rijbewijs een lagere of hogere verzekering premie moet betalen.

Het is een redelijk eerlijk systeem. Je krijgt de punten bij de wat serieuzer overtredingen.

Ik vind het wel een goed idee. Het is ook bewezen in diverse studies dat belonen beter werkt dan bestraffen.