Waarom mogen er op Vlieland en Schiermonnikoog geen auto's rijden?

Texel, Terschelling en Ameland zijn auto toegankelijk.
Vlieland en Schiermonnikoog zijn (bijna) auto ontoegankelijk.

Je mag alleen met de auto al je een vergunning heb gekregen bij de gemeente. Maar waarom zijn Vlieland en Schiermonnikoog eigelijk autoluw en is dat altijd zo geweest?

8 jaar geleden
in: Vervoer
19K
Erna55
8 jaar geleden
Het eiland heeft slechts een dorp.
Er is een prima bagagevervoer, en de afstanden zijn lopend te overbruggen.
Waarom zou een toerist daar zijn auto willen gebruiken ?

Het beste antwoord

Vlieland is niet geschikt voor veel auto's, omdat er maar 1 weg is.
Schiermonnikoog is een beschermd natuurgebied en om die reden autovrij. Het eiland heeft de status Nationaal park.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Schiermonnikoog was overigens als principieel autoluw voordat het een nationaal park werd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oké bedankt.

Andere antwoorden (2)

Gewoon omdat ze dat niet willen.
Bovendien, als ze autoverkeer toestaan vertienvoudigt meteen het toerisme.
Het hele eiland gaat dan naar zijn grootje.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beide eilanden zijn toeristisch, dat houdt het autoluwe niet tegen, Schiermonnikoog is een beschermd natuurgebied, dat is de reden dat het autoluw is.
Ook Vlieland leeft van haar prachtige natuur, dit eiland trekt vooral fietsers en wandelaars.
Schiermonnikoog is altijd autoluw geweest, en de praktische oorzaken zijn simpel:
-Er is maar één dorp, alles is op loopfietsafstand
-Er is maar een paar (smalle) wegen, er is geen ruimte voor extra auto's (anders dan de bewoners auto's).
-De boot vaart maar een paar keer per dag en kan niet veel auto's meenemen (en tot diep in de jaren 60 helemaal niet: http://wiki.woudagemaal.nl/w/index.php/Oostmahorn)

Toegevoegd na 2 minuten:
Aanvulling: Op Schiermonnikoog is er nog een weg van circa 2 km van de haven naar het dorp; op Vlieland meert de boot midden in het dorp aan.