Nieuwe auto's die vrij van BPM zijn, zijn die dan ook goedkoper in de verzekering?

Elke auto verzekering gaat immers uit van het gewicht van de auto dit terwijl de nieuwwaarde beduidend lager is door het wegvallen van de BPM.

Toegevoegd na 49 minuten:
ter aanvulling; het gaat hier dus om een All-Risks verzekering

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Voor een All risk verzekering is de waarde inclusief bpm bepalend, als er geen bpm betaald hoeft te worden is de financiële 'risk' ook lager. Rij je de auto total loss, dan hoeft de verzekering minder uit te keren en kun jij toch eenzelfde auto kopen. Je premie zal dus lager zijn.

Voor het verplichte WA (wettelijke aansprakelijkheid) deel maakt het niets uit, daarvoor wordt de premie bepaald o.b.v. het gewicht van de auto. Dus:

WA > obv gewicht > WA premie
casco > obv waarde > Casco premie

WA premie + casco (de auto zelf) premie = all risk premie

Zo simpel is het.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, BPM heeft helemaal niets met je verzekering te maken.

En het gewicht van de auto verandert toch niet als de BPM er af gaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als de auto all-risks verzekerd wordt is de nieuwwaarde toch lager door het ontbreken van BPM? waarom dan dezelfde premie betalen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar volgens mij wordt BPM niet bij de nieuwwaarde van een auto gerekend, als we naar verzekeringen kijken.
paulus811
14 jaar geleden
Robinknowsbest, natuurlijk maakt de bpm wel onderdeel van de aanschafprijs en dus nieuwwaarde van de auto uit.
Hoezo gaat de verzekering uit van het gewicht? Hooguit de voertuigenbelasting. De verzekering is gebaseerd op model, motorvermogen, leeftijd en rijstijl (oke, aantal km per jaar).
De waarde van de (nieuwe) auto's zal evt. iets lager worden en al je geluk hebt, stijgt je verzekering een jaar niet zo hard...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt aan het soort verzekering. Als je alleen WA hebt, dan maakt het niets uit, want de BPM heeft geen invloed op de kans op schade.

Bij All-risk zou het inderdaad wel eens een rol kunnen spelen (al zullen de verzekeraars dit misschien heel gemakkelijk "niet door hebben")
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een All Risk Autoverzekering gaat voor het grootste deel uit van de nieuwwaarde, door het ontbreken van de BPM zal de premie dus lager zijn, verder spelen, natuurlijk, leeftijd, woonplaats ook een rol