Is het efficiënter voor het verkeer wanneer links én rechts inhalen toegestaan zou worden ?

Ik weet dat er in het verleden al diverse vragen gesteld zijn waaróm rechts inhalen verboden is. (o.a. http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/rechts-inhalen-auto-verboden.177731)

Dat is hier NIET de vraag !

De vraag betreft puur de efficiëntie !

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het zou denk ik alleen maar veilig zijn als je het zogenaamde keep your lane principe handteerd. Want als bestuurder van een auto moet je al zoveel in de gaten houden dat je niet voldoende overzicht zou kunnen als je ook nog eens van 2 kanten voorbij gereden word. Helaas is volgens onderzoek het keep your lane principe niet efficiënt. Zie ook de bron. Aangezien veiligheid op de weg ook een belangrijk onderdeel is van efficiënt rijden, denk ik niet dat het efficiënter is om aan beide zijdes in te halen. Veilig rijden veroorzaakt minder ongelukken en dus minder files door ongelukken.

Bronnen:
http://www.wegenwiki.nl/Keep_your_lane

Als iedereen netjes rechts aanhoud, heeft geen zin en is het niet efficiënter als in de praktijk een hoop bestuurders de vlotte doorloop verhinderen, door links te blijven hangen, id het wel efficiënter.

Ja! Maar dan alleen op wegen met meer dan twee rijbanen , je ziet dat al min of meer gebeuren . Dus op grote wegen met veel afslagen , ring weg situatie en zo als bij Schiphol . Ja er is behoefte aan want je ziet het nu al gewoon gebeuren op dat soort wegen . Er moeten dan wel betere regels komen over het baan wisselen om cross peddling te voorkomen . ( het snel van baan schichten om de massa in te halen . ) ja het zou de praktijk legitimeren . Maar of de Nederlandse rijders mentaliteit dit aankan ? Voordat je het weet zitten alle 60 Plussers en telefoon babes honderden kilometers op de meest linker baan omdat ze zo beter het tegemoet komende verkeer kunnen zien aankomen :) dus ja het zou efficiënter zijn maar niet alles wat efficiënt is werkt ook zo in de praktijk . Het zou dus op specifieke plaatsen en situaties prima zijn maar of daar de gemiddelde automobilist mee om kan gaan nee ik denk het niet helaas .

Ja, dat is efficiënter en wel hierom: Op de A2 van Utrecht naar Amsterdam zijn er 5 rijbanen waar je 100 mag. Er is trajectcontrole dus de meesten rijden min of meer 100. De meest rechtse banen worden het meest bereden en die zijn al behoorlijk ingesleten. De linker banen zijn echter nog in topconditie en dat is dus zeer inefficiënt gebruik van de weg en dus kapitaalvernietiging.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100