Is het efficiënter voor het verkeer wanneer links én rechts inhalen toegestaan zou worden ?

Ik weet dat er in het verleden al diverse vragen gesteld zijn waaróm rechts inhalen verboden is. (o.a. http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/rechts-inhalen-auto-verboden.177731)

Dat is hier NIET de vraag !

De vraag betreft puur de efficiëntie !

Ritsuka
9 jaar geleden
in Amerika mag dit volgens mij wel, daar is op de snelwegen een 'keep your lane' principe. Moet je even kijken hoe het daar is met verkeersdoorstroming en veiligheid
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Amerika kan dat ook alleen maar omdat de snelwegen daar over het algemeen wat meer banen hebben.
Hier in Nederland is het grootste gedeelte nog steeds tweebaans en dus zou keep your lane hier waarschijnlijk alleen maar voor meer opstopping zorgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook op Curaçao mag je op de hoofdweg (er is er daar maar één) zowel links als rechts in halen, Maar je moet daar altijd richting aan geven als je van baan wissels zowel naar links als naar rechts wat hier in Nederland nogal eens wordt vergeten. maar ik zou voorstander zijn om op twee of meer baanswegen ook rechts te mogen inhalen.
tinus1969
9 jaar geleden
Keep your lane is efficienter; links/rechts mogen inhalen is daar een logische uitwerking van. Keep your lane is efficiënter, omdat een auto die van baan wisselt, tijdens het baanwisselen twee banen bezet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Amerika zijn er niet overal vier- en nogmeerbaanswegen. Er zijn ook heel veel zes-baans (drie heen en drie terug) wegen. Keep-your- lane vind ik persoonlijk een rustiger stijl van rijden. Als ik hier zie dat automobilisten van baan wisselen naar recht, dan weer naar links om in te halen, dan weer netjes naar rechts, denk ik vaak: het lijken wel vlooien, blijf toch zitten waar je zit. Er zijn ook vaak voorgeschreven minimum snelheden per baan. Dus niet met 90 km/uur op de binnenbaan rijden, dat is ook in Amerika niet de bedoeling. Of het efficiënter is weet ik niet, maar wel rustiger. Geen vlooienspel. In Duitsland is het niet de bedoeling op de binnenbaan te blijven rijden. Daar is het snelheidsverschil te groot voor. Rijd je met 130 op de binnenbaan, komt er eentje van achteren aangevlogen met 250. Dat is een reden om de binnenbaan steeds zo snel mogelijk vrij te maken.

Het beste antwoord

Het zou denk ik alleen maar veilig zijn als je het zogenaamde keep your lane principe handteerd.
Want als bestuurder van een auto moet je al zoveel in de gaten houden dat je niet voldoende overzicht zou kunnen als je ook nog eens van 2 kanten voorbij gereden word.
Helaas is volgens onderzoek het keep your lane principe niet efficiënt. Zie ook de bron.
Aangezien veiligheid op de weg ook een belangrijk onderdeel is van efficiënt rijden, denk ik niet dat het efficiënter is om aan beide zijdes in te halen.
Veilig rijden veroorzaakt minder ongelukken en dus minder files door ongelukken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als iedereen netjes rechts aanhoud, heeft geen zin en is het niet efficiënter als in de praktijk een hoop bestuurders de vlotte doorloop verhinderen, door links te blijven hangen, id het wel efficiënter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik reed vandaag, zoals regelmatig, een deel van de weg Deventer - knooppunt Valburg, en erger me kapot aan de fervente middebaan rijders, op de A1, de A50, de A12, weer op de A50, dan wordt de nijging om eens rechts in te halen soms wel erg groot.
Ja! Maar dan alleen op wegen met meer dan twee rijbanen , je ziet dat al min of meer gebeuren . Dus op grote wegen met veel afslagen , ring weg situatie en zo als bij Schiphol . Ja er is behoefte aan want je ziet het nu al gewoon gebeuren op dat soort wegen . Er moeten dan wel betere regels komen over het baan wisselen om cross peddling te voorkomen . ( het snel van baan schichten om de massa in te halen . ) ja het zou de praktijk legitimeren . Maar of de Nederlandse rijders mentaliteit dit aankan ? Voordat je het weet zitten alle 60 Plussers en telefoon babes honderden kilometers op de meest linker baan omdat ze zo beter het tegemoet komende verkeer kunnen zien aankomen :) dus ja het zou efficiënter zijn maar niet alles wat efficiënt is werkt ook zo in de praktijk . Het zou dus op specifieke plaatsen en situaties prima zijn maar of daar de gemiddelde automobilist mee om kan gaan nee ik denk het niet helaas .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Exact +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eigenlijk moet Nederland zich daar niet mee bezighouden dit is eigenlijk iets wat je met je buurlanden regelt. Er zijn al te veel diverse verkeers regels in de EU .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraagsteller stelt de vraag ook in het algemeen, niet alleen voor Nederland, naar mijn mening kan een land best voorloper zijn om het fileprobleem te verminderen.
Dat neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat er teveel verschil zit in sommige regels.
Ja, dat is efficiënter en wel hierom:
Op de A2 van Utrecht naar Amsterdam zijn er 5 rijbanen waar je 100 mag. Er is trajectcontrole dus de meesten rijden min of meer 100.
De meest rechtse banen worden het meest bereden en die zijn al behoorlijk ingesleten.
De linker banen zijn echter nog in topconditie en dat is dus zeer inefficiënt gebruik van de weg en dus kapitaalvernietiging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is maar de vraag, de meeste slijtage wordt veroorzaakt door zwaar verkeer, nu hoef je alleen de rechter rijstroken te verbeteren / vernieuwen.
Ga je dat zwaar verkeer over alle rijstroken verdelen zal het misschien minder hard slijten maar zal het onderhoud veel grootschaliger moeten gebeuren.
Als een rijstrook nog in topconditie is, gaan ze die echt niet vernieuwen.