Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb je met nieuwe banden ook een langere remweg?

Met een nieuw wegdek is dat ook zo.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou zeggen juist niet. Hoe nieuwer de banden hoe meer grip. Op een gegeven moment gaat het profiel weg en heb je minder grip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het eerste stukje dat je rijdt ja door de lak ( top ) laag ze voelen vaak wat vettig aan . Maar dat is er zo af . Daarna hebben nieuwe banden juis super grip

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Soms. Maar dat heeft geen enkel verband met het al dan niet nieuw zijn van het wegdek. Als je banden zo lang gebruikt dat al het profiel is weggesleten, is het oppervlak dat contact maakt met het wegdek optimaal. Dat remt veel beter, althans op een droge weg.
Op een natte weg heeft een nieuwe band beter wegcontact, wat er is een uitweg voor het water. De versleten band zal 'op het water drijven'.
(Lees meer...)
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt beide zaken niet met elkaar vergelijken. Nieuwe banden hebben een profiel wat beter grip heeft, zeker bij pompend remmen. Een nieuw wegdek heeft geen profiel en is te glad en niet 'ingereden' zodat het nog geen goed contact heeft op remmende banden.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Sorry, ik deed mijn rijexamen in '59. Moet me nodig laten bijscholen.;)
Pompend remmen zat er bij mij ingehamerd en er werd bij verteld dat het met gladde banden een goede slippartij kon opleveren, vandaar.
Nieuw asfalt heeft een lagere wrijvingscoëfficient (dus een langere remweg) dan ouder asfalt, omdat er nog geen rubber (van bandenslijtage) op zit. Pas na verloop van tijd wordt het asfalt stroever, en dus de remweg korter.
(Lees meer...)
jc54
11 jaar geleden
Antwoorden hierboven kloppen grotendeels wel maar zijn mijns inziens wat verwarrend.
Een nieuw wegdek moet ingereden worden. (rubberdeeltjes op het wegdek) Dit verhoogt de wrijving die zorgt voor een kortere remweg.
Nieuwe banden hoef je niet in te rijden. Deze hebben meteen hun maximale grip.

Het antwoord is dus nee, nieuwe banden hebben geen langere remweg.

Verder klopt het dat een band zonder profiel (een slick uit de racerij of een versleten band) in theorie veel meer grip heeft want meer contact met het wegdek. Dit is theorie, bij het minste of geringste vocht op de weg ben je nergens meer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing