Is een spitsstrook wel veilig?

Stel je krijgt pech op de spitstrook.
Dan kan je geen kant meer op. En er komt een vrachtwagen van achteren aan denderen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (2)

Er kijken camera's mee dus de strook kan relatief snel afgesloten worden. Maar het risico is zeker groter dan op een vluchtstrook. Het blijft een politieke keuze.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als het verkeer voldoende afstand houdt, wordt een botsing vermeden. Een bumperklever vormt (en niet alleen in zo'n situatie) een gevaar op de weg. Die rijden echter meestal op de linkerrijstook terwijl de spitsstrook altijd rechts ligt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Dat laatste klopt niet, spitsstroken kunnen zowel rechts als links liggen.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima antwoord
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja maar de vluchtstrook zit wel altijd rechts :-)
Computoon
9 jaar geleden
Die wel.
Dat rotstukje asfalt tussen linkerstreep en de linkervangrail is de redresseerstrook. Daar heb ik nog dankbaar gebruik van gemaakt toen een vrachtwagen plotseling uitweek naar links toen ik 'm aan het inhalen was
Een spitsstrook is dermate onveilig, dat de politie mensen altijd verteld ACHTER de strook in het gras te wachten op hulp bij panne.
Als je niet er overheen kunt klimmen moet je een stuk lopen tot waar het wel kan, het risico is erg groot, omdat vrachtwagenchauffeurs niet altijd met de ogen op de weg en de handen aan het stuur rijden!

Regelmatig worden auto's aangereden en raken mensen zwaar gewond.

Toegevoegd na 3 minuten:
Antwoord:
nee een spitsstrook is niet veilig en je moet zorgen zo snel mogelijk in de berm achter de afrastering op hulp te wachten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Antwoord:
nee een spitsstrook is niet veilig en je moet zorgen zo snel mogelijk in de berm achter de afrastering te komen om op hulp te wachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hetzelfde advies geldt voor een pechstrook. Ook daar kun je aangereden worden, dus altijd achter de berm staan bij pech.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
inderdaad. gewoon achter de vangrail gaan staan / in de berm
plusje
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik weet er alles van hoe het kan aflopen. Ik ben in 2012 als eerste ter plaatste geweest bij een dodelijk ongeval op de A1. Man had de auto op de vluchtstrook gezet en moest een band wisselen achterband bestuurderskant. De man had de auto midden op de vluchtstrook gezet waardoor hij bij het band wisselen erg dicht bij de rijbaan is gekomen. Er kwam een busje aan en die bestuurder zat niet op te letten (vermoedelijk te bellen of sms-en zei de politie) die heeft de man geschept. Het is ook zo stik donker op dat stuk. De man was op slag dood. En ik kwam 30 seconden later. Maar zelfs ik zette meteen de auto in de berm, met 2 wielen op het asfalt. Zoals mij dat bij de rijles geleerd is. Het ironische is dat als die man nu 100 meter door gereden was, had hij vol in de verlichting gestaan en was er veel meer ruimte geweest omdat daar meteen de afrit naar de A28 zit. De politie zei ook tegen mij, als je ooit een lekke band krijgt, minder je snelheid tot een km of 15 rij over de vluchtstrook door totdat je een veilige plek vind. Mensen echt ik kan niet genoeg waarschuwen, als je ooit een lekke band krijgt, of om wat voor reden dan ook gebruik moet maken van de vluchtstrook rij door totdat je een veilige plaats vind, kan dit echt niet, blijf achter de vangrail. Ga ook niet IN je auto zitten, zelfs niet als het regent.