heb al jaren me rijbewijs b en ga nu voor a krijg ik dan ook een punten rijbewijs?

ik ben 35 jaar en heb al 17 jaar me rijbewijs b auto.Nu ga ik voor rijbewijs a.Krijg ik dan ook een punten rijbewijs en zo ja is dit dan alleen voor de motor of ook voor de auto

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

Even onderscheid maken tussen 'beginnersrijbewijs' (wat jij feitelijk bedoelt, vermoed ik, maar anders noemt) en het puntenrijbewijs. Het puntenrijbewijs geldt voor iedereen, het beginnersrijbwijs niet voor iemand die later een rijbewijs uit een andere categorie erbij 'krijgt'.

Beginnersrijbewijs:

"Meerdere rijbewijscategorieën

Heeft u meerdere rijbewijscategorieën, bijvoorbeeld voor de auto en voor de motor, dan geldt de datum van afgifte van het eerste rijbewijs. Heeft u al langer dan 5 jaar een rijbewijs en haalt u er een andere rijbewijscategorie bij, dan wordt dat dus geen beginnersrijbewijs. Ook voor weggebruikers die hun buitenlandse rijbewijs naar een Nederlands rijbewijs hebben laten omzetten, geldt de afgiftedatum van het eerste (buitenlandse) rijbewijs. "

Puntenrijbewijs:
"Het beginnersrijbewijs maakt het mogelijk beginnende bestuurders strenger aan te pakken bij bepaalde verkeersovertredingen. Het puntenrijbewijs geldt voor iedereen, dus ook ervaren bestuurders. Het puntenrijbewijs is bedoeld om rijden onder invloed tegen te gaan. Wie binnen 5 jaar 2 keer wordt veroordeeld wegens rijden onder invloed, moet zijn rijbewijs inleveren."
Computoon