Kun je vragen van gemaakte oefenexamen tegenkomen op het echte theorie examen?

Ik heb vernomen van vrienden dat ze de vragen die ze bij oefenexamens hadden gemaakt, tegenkwamen op het echte examen.

Klopt dat, of maken ze bij CBR elke keer nieuwe vragen...?

Toegevoegd na 11 minuten:
Dit gaat over Auto theorie examens.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
5.2K

Het beste antwoord

Het CBR-theorieexamen werkt met een databank.

Uit een artikel in 2012 (zie bron):

"Ieder jaar worden er honderden vragen vernieuwd of toegevoegd aan de CBR-databank (niet openbaar). Die bevat zo’n 4.000 theorievragen, onderverdeeld per onderwerp. Uit de vragenbank worden geautomatiseerd zogenaamde ‘series’ samengesteld, die gebruikt worden voor een examen. In iedere ‘serie’ komen vragen uit de verschillende onderwerpen volgens de exameneisen naar voren. Het is belangrijk dat alle sets hetzelfde niveau vragen van de kandidaat.

“We meten goedkeuringspercentages per serie, goedkeuringspercentages per vraag en de betrouwbaarheidsindicatoren per vraag”, legt Boot uit. “Achteraf meten we met behulp van CITO-software de betrouwbaarheid per examen. We zijn continu bezig om de uitschieters eruit te halen en te analyseren. Zo voorkomen we dat sommige series of vragen makkelijker of moeilijker kunnen zijn dan andere.”

De 'plaatjes' kunnen dus inderdaad terugkomen maar in steeds wisselende examenseries. Omdat er echter ook nieuwe bijkomen, heeft het geen enkel nut plaatjes uit het hoofd te leren. Je moet de regels goed leren en dan aan de hand van de afbeeldingen snel toepassen.
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kan heel goed. Ik heb ook oefenexamens gemaakt, en ik heb een precies dezelfde vraag, en twee bijna identieke vragen gekregen. Oefenen is dus echt aan te raden!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze lijken natuurlijk erg veel op het CBR theorie-examen, maar 1 op 1 tegenkomen lijkt me sterk. Zeker nadat bekend werd dat er veel gesjoemeld werd met het theorie-examen. Het CBR heeft daarop zijn gehele databank met vragen vervangen. Ook is het niet meer mogelijk om de trucjes theorie toe te passen.

Volgens één van de leveranciers van oefen theorie-examens: "Op onze website kun je de theorie oefenen voor 3 verschillende theorie-examens: die voor het auto, motor en bromfiets / scooter theorie-examen. Bij elk theorie-examen zie je, net zoals op het CBR, een vraag met een grote foto. Vaak heeft elke vraag 3 antwoordmogelijkheden: A,B of C. Het kan ook voorkomen dat je ja/nee vragen krijgt, of een vraag waar je als antwoord een getal dient in te vullen. Onze oefen theorie-examens lijken dus als 2 druppels water op de CBR theorie-examens."