Wanneer moet je geen voorrang verlenen aan voetgangers bij een zebrapad?

Ik heb gehoord dat je niet bij alle zebrapaden voorrang moet verlenen aan voetgangers, waar niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
10K

Antwoorden (2)

Daar waar de voorrang op de zebra geregeld is door verkeerslichten.
Dus als jij groen hebt, mag jij doorrijden.

Toegevoegd na 22 minuten:
In de RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens) staat:

Artikel 49:

1. Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan.

2. Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan.

3. Het tweede lid geldt niet voor bestuurders van een motorvoertuig dat behoort tot een militaire kolonne of een uitvaartstoet van motorvoertuigen.

4. Het tweede lid geldt evenmin, indien voor de voetgangers en de bestuurders van een gehandicaptenvoertuig een rood voetgangerslicht of een geel knipperlicht als bedoeld in artikel 74, tweede lid, van toepassing is.

Dat is duidelijk, dan gaan we naar artikel 74

Artikel 74

1. Bij voetgangerslichten betekent:

a. groen licht: voetgangers mogen oversteken;

b. groen knipperend licht: voetgangers mogen oversteken; het rode licht verschijnt spoedig;

c. rood licht: voetgangers mogen niet meer beginnen over te steken; reeds overstekende voetgangers moeten zo snel mogelijk doorlopen.

2. Indien het rode licht is vervangen door een geel knipperlicht als bedoeld in artikel 75, mogen voetgangers oversteken, mits zij het overige verkeer ter plaatse voor laten gaan.

Ook duidelijk en dan Artikel 75
Geel knipperlicht betekent: gevaarlijk punt; voorzichtigheid geboden.

Hieruit maak ik het volgende op.

Voetgangers hebben op een zebra (voetgangersoversteekplaats) ALTIJD voorrang, BEHALVE:

Optie 1:
Als de oversteekplaats is geregeld met verkeerslichten, dan geld, wie groen heeft gaat voor.

Optie 2:
Als de oversteekplaats is gemarkeerd met een geel knipperlicht.

Zijn deze beide opties niet aanwezig, dan maakt het niet uit wat iedereen zegt, dan heeft iedereen het fout en gaat de voetganger dus voor.

Toegevoegd na 57 minuten:
Uit jouw reacties begrijp ik dat het om de onderstaande zebra gaat.
Ik zie geen speciale lichten of stoplichten. Dus als daar een voetganger is doodgereden snap ik niet dat de automobilist niet de schuld heeft gekregen.

Dit zou wel moeten. Zo niet, dan moet er door de gemeente iets aan de oversteekplaats gedaan worden, want dat kan echt niet.

Ander pntje, dit lijkt om België te gaan, zijn de regels daar anders?
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hier bij ons is een autoweg waarbij een zebrapad is gelegen(niet bij de lichten) en daar moet je niet stoppen voor voetgangers. maar ik begrijp niet waarom
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wie zegt dan dat je daar niet hoeft te stoppen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedereen want het is een autoweg met 4 rijstroken maar waar moet ik wel stoppen en waar niet
Antoni
9 jaar geleden
Naar mijn idee zijn er aparte regels voor een voetgangersoversteekplaats die wordt aangegeven met alleen een stippellijn aan de zijkanten. Bedoel je zoiets misschien, Ati61?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik ga mijn antwoord aanpassen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor Antoni ik betwijfel of dit het juiste antwoord is "als je 2 rijstroken hebt met dezelfde richting dan moet je niet stoppen voor zebrapaden" (ik denk dat dit het is maar ben niet zeker)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jij groen hebt en het zebrapad rood.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Er zijn andere regels, daar wist ik niet vanaf. Ik heb het opgezocht en mijn antwoord aangepast. Zelf ook wat geleerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hier op rijksweg in maasmechelen is er een ongeval gebeurd toen een auto was gestopt voor de voetganger maar de auto ernaast niet en de vrouw is overleden waarbij de autorijder geen schuld heeft gekregen omdat de voetganger geen voorrang had. dus ik begrijp het nog steeds niet
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Het is vrij duidelijk. Zoals ik in het bovenstaande aan geef, zo hoort het te zijn. Dat jij het niet begrijpt snap ik dan weer wel. Want ik begrijp het ook niet. Dit is dan een vorm van jurisprudentie geweest of gewoon rechterlijke dwaling. De regels zijn duidelijk, als deze op dat kruispunt niet zijn ingevoerd maar er is wel iemand op vrijgesproken en de voetganger is "schuldig" bevonden (wat sowieso al uitzonderlijk is, een voetganger is een zwakke weggebruiker en word bijna nooit schuldig bevonden).
Dan klopt er dus iets niet.
Ivana
9 jaar geleden
Bij voetgangersoversteekplaatsen met een dubbele rijbaan is het gebruikelijk dat er een voetgangersoversteeklicht geactiveerd moet worden, zodat er rood licht is voor verkeer op beide rijbanen. Dan is er geen gevaar voor de voetganger en zijn beide rijbanen verplicht te stoppen.
Zijn er geen lichten bij dubbele rijbanen, dan ontstaan er dodelijke ongelukken.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Daarom zeg ik dat er dus aan die oversteekplaats iets gedaan moet worden. (als het om die ene uit de foto gaat) Want dit kan (en heeft dus) ongelukken opgeleverd. En toch, als er geen lichten staan heeft de voetganger voorrang, onduidelijk of niet.
hoop tekst hierboven maar
to the point gewoon iedereen die op de zebroversteekplaats loopt heeft voorrang en degene die aanstalten gaat maken om over te steken eveneens, dus als er iemand aan komt gelopen hou je er rekening mee dat deze gaat/kan versteken.