Wanneer moet je geen voorrang verlenen aan voetgangers bij een zebrapad?

Ik heb gehoord dat je niet bij alle zebrapaden voorrang moet verlenen aan voetgangers, waar niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Daar waar de voorrang op de zebra geregeld is door verkeerslichten. Dus als jij groen hebt, mag jij doorrijden. Toegevoegd na 22 minuten: In de RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens) staat: Artikel 49: 1. Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan. 2. Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan. 3. Het tweede lid geldt niet voor bestuurders van een motorvoertuig dat behoort tot een militaire kolonne of een uitvaartstoet van motorvoertuigen. 4. Het tweede lid geldt evenmin, indien voor de voetgangers en de bestuurders van een gehandicaptenvoertuig een rood voetgangerslicht of een geel knipperlicht als bedoeld in artikel 74, tweede lid, van toepassing is. Dat is duidelijk, dan gaan we naar artikel 74 Artikel 74 1. Bij voetgangerslichten betekent: a. groen licht: voetgangers mogen oversteken; b. groen knipperend licht: voetgangers mogen oversteken; het rode licht verschijnt spoedig; c. rood licht: voetgangers mogen niet meer beginnen over te steken; reeds overstekende voetgangers moeten zo snel mogelijk doorlopen. 2. Indien het rode licht is vervangen door een geel knipperlicht als bedoeld in artikel 75, mogen voetgangers oversteken, mits zij het overige verkeer ter plaatse voor laten gaan. Ook duidelijk en dan Artikel 75 Geel knipperlicht betekent: gevaarlijk punt; voorzichtigheid geboden. Hieruit maak ik het volgende op. Voetgangers hebben op een zebra (voetgangersoversteekplaats) ALTIJD voorrang, BEHALVE: Optie 1: Als de oversteekplaats is geregeld met verkeerslichten, dan geld, wie groen heeft gaat voor. Optie 2: Als de oversteekplaats is gemarkeerd met een geel knipperlicht. Zijn deze beide opties niet aanwezig, dan maakt het niet uit wat iedereen zegt, dan heeft iedereen het fout en gaat de voetganger dus voor. Toegevoegd na 57 minuten: Uit jouw reacties begrijp ik dat het om de onderstaande zebra gaat. Ik zie geen speciale lichten of stoplichten. Dus als daar een voetganger is doodgereden snap ik niet dat de automobilist niet de schuld heeft gekregen. Dit zou wel moeten. Zo niet, dan moet er door de gemeente iets aan de oversteekplaats gedaan worden, want dat kan echt niet. Ander pntje, dit lijkt om België te gaan, zijn de regels daar anders?

Bronnen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/Hoof...

hoop tekst hierboven maar to the point gewoon iedereen die op de zebroversteekplaats loopt heeft voorrang en degene die aanstalten gaat maken om over te steken eveneens, dus als er iemand aan komt gelopen hou je er rekening mee dat deze gaat/kan versteken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100