Welke versnelling moet je gebruiken bij drempels?

Als je op straat bent waar je 50km/u rijd met versnelling 3 en je nadert een drempel en bij drempels is de maximum snelheid 30km/u mag je die drempel dan gewoon met versnelling 3 nemen of moet je met overschakelen naar versnelling 2?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
4.4K
Poet
9 jaar geleden
Verschilt per drempel
Ritsuka
9 jaar geleden
Meestal 2

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat je het over een auto hebt.

Je mag in de derde versnelling uitrijden (zonder gas te geven) tot de snelheid zo laag is dat de motor afslaat als je nog langzamer gaat. Als je aan het uitrijden bent, mag je de motor in 3 laten staan, want bij 30 km/u slaat de motor nog lang niet af.

Maar als je dan gas gaat geven, reageert de motor nauwelijks: het toerental is bij 30 km/u en de 3e versnelling te laag om te kunnen versnellen. Dit is niet heel fijn voor de motor.

Als je dus je snelheid constant houdt, of zelfs versnelt, kun je bij die snelheid de motor beter in de 2e versnelling zetten.

Toegevoegd na 2 minuten:

Zelf laat ik, als de verkeerssituatie het toelaat, de auto uitrollen in de derde versnelling (soms zelfs in de vierde versnelling - net waar ik op dat moment in rijd). Uitrollen in de versnelling is namelijk zuiniger dan remmen, en ook zuiniger dan uitrollen met ingetrapte koppeling.

Ik mik het zo uit dat ik een paar meter voor de drempel de vereiste snelheid van 30 km/u heb. Dan zet ik hem in de tweede versnelling en laat ik de koppeling opkomen. Ik geef dan net zoveel gas om de snelheid laag genoeg te houden om fatsoenlijk over de drempel te komen.

Na de drempel trek ik op de normale manier op, en zet ik de auto op het normale moment weer in de derde (en eventueel daarna weer in de vierde) versnelling.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus zover ik het begrijp moet ik paar meters voor de drempel verlagen van versnelling 3 naar versnelling 2 en dan met versnelling 2 over de drempel gaan en na het verlaten van de drempel weer versnellen en dan naar 3 overschakelen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel bedoelt dat je vóór de drempel de versnelling moet kiezen waarmee je over die drempel rijdt. Net zoals je vóór een bocht terugschakelt.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ati61: inderdaad.
Gesp: inderdaad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank Cryofiel