hallo, ik wil een honda zitmaaier kopen maar ik weet niet hoeveel uur deze heeft gelopen ook het bouwjaar is onbekend. weet iemand hoe je dit ziet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
2.4K

Het beste antwoord

Met een beetje googlen zou je al snel op http://www.abbeygardensales.co.uk/ride-on-mowers/honda-ride-on-mowers/showitem-R1-HF2417.aspx terechtkomen, waar je de meeste specificaties vindt.

Honda maakt het heel eenvoudig en het is een HR2417 zoals je op de foto ziet, de meeste van dezen zijn vanaf het jaar 2005-2006 op de markt gebracht.

Een aantal tips om een maaier te kopen is dit:
1. Kijken naar remhendel rechts: veel slijtage, is veel uurtjes.
2. Banden & aandrijving: normaal is er weinig slijtage op de banden zelf. Soms kan een band lossen, maar dat wijst dan dikwijls op een wiel waar men ergens tegen mee gereden heeft of die niet meer nauwgezet (tubeless) aansluit. Tegelijk moet je ook onderaan de aandrijfriem goed controleren, want daar komt meeste slijtage na termijn en ook door de ouderdom in dit geval. Rijdt hij vlot in versnellingen en is de omschakeling van stilstaand naar aangedreven mes ook vlot zonder stil te staan, en gaat hij bij volgas niet te hoog maar nog mooi trilvrij in stabiel toerental, dan is dat ook al beter. Soms moet de tank en de tankleiding ook nog eventjes gereinigd worden en zit daar wat gras of vuil in na verloop van zoveel tankbeurten.
3. Motor: Honda heeft wel van de beste motoren, dus daar mogen best wat uurtjes mee gedraaid worden. Maar draait hij soepel of is hij niet zo goed onderhouden? Een rijtest, liefst met maaien is ideaal. Dit zijn, in tegenstelling tot Franse motoren, hele droge motoren, dus eigenlijk moet alles errond vrij droog staan. Je kunt ook vragen hoe lang een volle tank mee gaat, men drukt dit meestal uit in uren of in maaibeurten.
4. Sommige van deze kunnen ook met een mulching (duurder) mes besteld worden. Kijk naar de slijtage op het mes. Een heel nieuw mes wijst naar een ernstig incident of net goed onderhoud, maar dan moet je de factuur ervan zien.
5. Tot slot: originele aankoopfactuur en onderhoudsfacturen vragen. Is het al een derdehandse en kunnen ze geen facturen overhandigen, dan moet je je ook extra vragen stellen. Is het een tweedehandse (van eerste eigenaar), dan kun je ook eens kijken waar het toestel dienst deed: aan de grootte van het grasperk en de schoonheid van het gras, weet je dan ook al veel. Mensen die hun materiaal goed onderhouden komen zelf ook zeer verzorgd over en hun huis is dan ook zowel buiten als binnen meestal pico bello.

Succes, hopelijk ben je hier al iets verder mee.