Streepjes lijnen in plaats van zebrapad wat betekent dat?

De laatste maanden zie ik op diverse plekken de zebrapaden vervangen worden door twee streeplijnen aan de uiteinden waar vroeger het zebrapad was. Wat is hier de betekenis van ? Is dat een nieuw soort zebrapad aanduiding?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
6.9K

Het beste antwoord

Een zebrapad is slechts een zebrapad wanneer de automobilisten daarop worden gewezen middels een verkeersbord.

Maar goed, dat was je vraag niet. Met de streeplijnen die jij bedoelt, wordt slechts aangegeven dat op die plek voetgangers (en/of fietsers) plegen over te steken. Voor de voetgangers is het daarnaast een aanduiding in welke richting ze geacht worden te lopen (dat is van belang wanneer de oversteekplaats niet haaks op de rijbaan staat).

Het gaat hier dus niet om een zebrapad met de bijbehorende voorrangsrechten voor voetgangers, maar om een oversteekplaats. Op zo'n oversteekplaats hebben de voetgangers geen bijzondere rechten. Wat dat betreft maakt het dus niet uit of de voetganger daar oversteekt, of op een willekeurige andere plek.

Voor automobilisten zijn de strepen dus slechts een aanduiding "wees extra alert, op deze plek kun je overstekende voetgangers verwachten". Maar het is de automobilist die voorrang heeft, dit in tegenstelling tot de situatie bij een zebrapad.

Cryofiel
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Dank je! Ik had mijn antwoord uit mijn hoofd getypt, en toen geplaatst. Daarna las ik de tekst nog eens door. Toen wilde ik een plaatje neerzetten van het verkeersbord waar ik het in mijn eerste zin over had. Dat plaatje vond ik op Wikipedia. Omdat daar ook het verschil tussen de zebra en de kanalisatiestrepen staat uitgelegd, heb ik ook maar de link opgenomen als Bron. (Dat die strepen kanalisatiestrepen heten, zag ik pas toen ik de Wikipediapagina doorlas.)
ItisILeClerc
10 jaar geleden
we kunnen wachten op de dag dat voetgangers 'er rechten aan gaan ontlenen'
net zoals overstekende fietsers dat nu ook doen op zebrapaden 3 x raden wie er dan aansprakelijk wordt gesteld
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt. Je ziet dat nu al bij de met blokken aangeduide oversteekplaatsen voor fietsers. Ik zie dat elke dag bij station Utrecht Centraal. Bijvoorbeeld hier:
https://maps.google.com/?ll=52.088732,5.113207&spn=0.000599,0.000549&t=k&z=21 Zowel op de blokkenlijn waar de rode auto rijdt als op de blokkenlijn daaronder zie ik dagelijks fietsers die boos worden als ze geen voorrang krijgen van een automobilist. Of automobilisten die stoppen en zich afvragen waarom het zo lang duurt voordat de wachtende (en twijfelende) fietser oversteekt. Terwijl ook hier de automobilisten voorrang hebben, en de blokkenlijnen geen enkele betekenis hebben behalve als kanalisatielijnen en als aandachtslijnen.
Ivana
10 jaar geleden
Het wekt verwarring. Automobilisten willen mij altijd voorrang geven en stoppen dan. Maar dat gebeurt op een dubbele rijbaan, wat levensgevaarlijk voor mij is, omdat de tweede baan niet stopt. Dus blijf ik staan. Ook de automobilist weet dus niet altijd hoe het zit.
Plus dus voor je uitleg.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat geldt zelfs als fietser op een rotonde, waar je als fietser toch ondubbelzinnig voorrang hebt. Ik fietste zo eens over een rotonde. één van de zijwegen had twee rijstroken. De auto op de linker rijstrook stopte om mij voorrang te geven. De auto op de rechter rijstrook reed in volle snelheid door, niet in de gaten hebbend dat hij totaal niet kon zien wat er zich voor de stilstaande auto bevond, en zelfs niet beseffend dat er misschien wel een *reden* was waarom die andere auto was gestopt...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank voor het antwoord

Andere antwoorden (1)

De zebrapaden zijn dan vervangen door 'kanalisatiestrepen'.
Bij een zebrapad hebben voetgangers voorrang bij het oversteken.
Bij kanalisatiestrepen niet.