Wat kan je doen als je auto tijdens het rijden vol gas blijft staan?

je leest en hoort zoveel tegenwoordig, ik rijd zelf een automaat...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
5.1K

Het beste antwoord

Bij automaat in neutraal en anders de koppeling intrappen.
Tegelijkertijd remmen en als je stil staat pas de motor afzetten anders is het risico te groot dat de auto in het stuurslot springt. Bij een diesel heb je kans dat de motor gewoon door blijft lopen als je het contact afzet bij vol gas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Haal de auto uit de versnelling, of bij automaten, haal hem uit de drive stand.

Daarna bijremmen.

Zo vaak gebeurd een dergelijk incident trouwens niet. Doordat het wereldwijd zo breed wordt uitgemeten in de media, horen we er wel af en toe over.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
proberen om hem uit de versnelling te krijgen, ook al is het met geweld.
Bij een automaat moet ik het antwooerd schuldig blijven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele discussies zijn hierover. Je aandrijving is onafhankelijk van je hydraulisch remsysteem. Dus zou je met een "op hol geslagen motor" gewoon moeten kunnen remmen. Dus laat het gaspedaal voor wat het is en ga 'volgas' remmen. Graag verwijs ik naar info op BNR radio waarbij e.e.a. omtrent het niet kunnen remmen gebagatelliseerd wordt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals hierboven beschreven NIET in zijn vrij zetten!!!!!!!!!!!! Je ploft de motor absoluut dan, want je geeft hem alle ruimte verder te gieren.

Bewust afremmen en tot stilstand komen, de motor slaat dan vanzelf af. Probleem opgelost.
In zijn vrij is de motor geploft voordat je stilstaat.

Zet nooit de motor af met sleutel want dan kan het stuurslot eropslaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het erg eens met het antwoord hierboven.

Bij benzine: Zorgen dat het contact uit is. Dus afremmen in de versnelling totdat de auto afslaat of totdat je een dusdanige snelheid hebt, dat het relatief veilig is om de auto UIT contact te zetten. Zodat de motor stopt.

Bij diesel: REMMEN, REMMEN, REMMEN. totdat de auto afslaat. doet deze dat niet, zorg dan dat de snelheid erg laag is, zet de auto dan in z'n hoogste versnelling (meestal de 5) en laat de koppeling NIET geleidelijk los, maar DIRECT. Dit zorgt ervoor dat de auto gegarandeerd afslaat.

Wanneer bij een diesel te veel olie wordt toegevoegd bij de carter (gewoon het normale 'olie bijvullen'), bestaat de kans ook dat de motor op hol slaat. De motor gaat dan op zijn eigen olie lopen. Wanneer dit gebeurd, hanteer dan dezelfde werkwijze als hierboven beschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij alle soorten brandstoffen kun je zonder risico het contact afzetten ,de moderne diesels hebben een electrische brandstofklep en bij het afzetten van het contact gaat deze dicht waardoor de auto geen brandstof krijgt en afslaat, tenzij de motor op de motorolie loopt en op hol geslagen is,een benzine of gasmotor heeft stroom nodig om te ontsteken, verder kun je beter je motor opgeblazen hebben dan een ongeluk waarbij je niet alleen je motor vernield maar ook zelf en andere in gevaar brengt.
Ik heb zelf een auto gehad (Renault 11) waarbij het gaspedaal regelmatig kuren vertoonde en uit die ervaring weet ik dat een schokje vaak voldoende was om het probleem op te lossen. (krachtig remmen of een aantal keren het gaspedaal kort tot op de bodem intrappen.)