Ik heb mijn gegevens niet achtergelaten bij fietsongeluk. Is dat in dit geval erg?(zie omschrijving)

Ik heb vanmiddag een fiets ongeluk gehad. Ik heb een fietser ingehaald en wou daarna een bocht naar rechts nemen. Echter ging dit mis, want de fietser die ik heb ingehaald fietste tegen me aan en viel op de grond. Ik heb dit slachtoffer samen met iemand die daar in de buurt was geholpen. Het slachtoffer mankeerde niets(althans dat zei hij) en we hebben ook aangeboden hem naar huis te brengen. Dit wou hij niet, omdat hij zei dat hij het zelf kon.

Ik zit met het volgende: stel, het slachtoffer heeft toch later ergens last van en gaat hiermee naar de dokter, ben ik dan hiervoor aansprakelijk? Hij heeft niet naar mijn gegevens gevraagd en ik heb mijn gegevens niet gegeven, omdat hij zei dat alles goed was. Wij hebben het hem meerdere malen gevraagd en hij zei de heletijd dat alles goed was en liep later(ipv fietsend) terug.(hij woonde 1 straat verder zei hij waar het ongeval plaats vond)

Ik ben enorm geschrokken dat hij tegen mijn fiets aanreed, omdat het ook eigenlijk mijn schuld is, want ik heb het verkeerd ingeschat, want hij wou rechtdoor en ik wou rechtsaf en haalde hem hiervoor in…

Ben ik hiervoor alsnog aansprakelijk stel dat er toch later wat met hem mankeerde?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (2)

Als jij de fietser hebt ingehaald en vervolgens voor hem bent afgedraaid dan ben jij in ieder geval fout want je hebt je voorganger de pas afgesneden. Vervolgens ben je weggefietst zonder zich verder om de tegenpartij te bekommeren. Als het nu niet goed gaat met de tegenpartij dan heb jij de plaats van het ongeval verlaten zonder je gegevens achter te laten en dit is strafbaar. Ik zou toch maar de tegenpartij proberen op te sporen. Gaat het nu nog goed met hem dan is er verder niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
even de vraag goed lezen. Een min
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
even de vraag goed lezen. Een min
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het slachtoffer heeft duidelijk aangegeven, in bijzijn van een getuige, dat hij OK was en geen verdere hulp nodig had. Mocht er onverhoopt toch iets ernstigs aan de hand zijn, dan zal hij medische hulp zoeken. In theorie zou bij ernstige problemen (lees: hoge kosten) de ziektenkostenverzekeraar op zoek kunnen gaan naar jou voor verhaal.
Dat het slachtoffer niet om je gegevens heeft gevraagd kan ook "door- de-situatie-even-niet-aan-gedacht" zijn. Maar in de praktijk zal het wel meevallen, als ik je verhaal zo lees. NB
Voor eigen gemoedsrust kun je misschien alsnog adres achterhalen en even informeren hoe het gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In jouw antwoord staat: "Vervolgens ben je weggefietst zonder zich verder om de tegenpartij te bekommeren". Dat verzin je zelf, want het is niet waar. Er staat: "Ik heb dit slachtoffer samen met iemand die daar in de buurt was geholpen". En hij heeft aangeboden om het slachtoffer naar huis te brengen. Da's heel wat anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij heeft Jasser inderdaad de vraag niet gelezen. Er is absoluut geen sprake van dat VS zich niet bekommerd zou hebben om het slachtoffer. Verder is het niet afhankelijk van hoe het nu gaat met een slachtoffer of je strafbaar bent op grond van artikel 7 WvW. Daar staat dat je niet weg mag zonder je identiteit kenbaar te maken als een ander gedood is of letsel of schade heeft en je dit wist of redelijkerwijs kon vermoeden. Als je dan uitgebreid met iemand spreekt en die geeft verschillende keren aan helemaal in orde te zijn en wandelt vrolijk weg, kan niemand redelijkerwijs vermoeden dat hij bij wijze van spreken een straat verder ineens dood neervalt. Hoe het NU met iemand is kan eventueel van belang zijn voor de risicoaansprakelijkheid, maar zeker niet voor de schuldaansprakelijkheid wanneer het zou gaan om artikel 7.
Maak je maar niet teveel zorgen, dat lijkt me nergens voor nodig.

Als je een ongeluk veroorzaakt, mag je de plaats van het ongeval niet verlaten zonder je identiteit kenbaar te maken. Dat is waarschijnlijk het wetsartikel dat in je achterhoofd zit?

Artikel 7 WvW

1. Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;
b. daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.

2. Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens van de identiteit van dat motorrijtuig.

Lees maar mee: je mocht niet weggaan als je wist of kon weten dat die man schade of letsel had. Jij wist dat hij géén letsel had. En ik neem aan dat hij ook naar zijn fiets gekeken heeft of er schade was. De man is lopend naar huis gegaan, dus onderdeel b is zeker niet van toepassing.

Dan zegt het tweede lid ook nog dat onderdeel a niet van toepassing is als je iemand in de gelegenheid hebt gesteld om je identiteit vast te stellen. Je hebt met de man gesproken en hem verschillende keren gevraagd of alles goed was. Hij had dus ruim gelegenheid om jou om je gegevens te vragen.

Het kan natuurlijk dat klachten zich pas later uiten. Maar hij zei dat alles goed was. Daar mag je dan vanuit gaan. Het enige wat je anders had kunnen doen, is dat je uit jezelf je gegevens had kunnen geven "voor het geval er toch iets blijkt te zijn". Maar wellicht had hij zelfs dat niet nodig gevonden. In theorie ben jij waarschijnlijk aansprakelijk voor eventueel letsel en/of schade. Dat kan dan niet op jou verhaald worden omdat je identiteit niet bekend is. Jammer dan, maar dit soort dingen gebeuren. Het kan jou in elk geval niet worden aangerekend dat je 'zomaar' door bent gereden, want dat heb je niet gedaan.

In het onwaarschijnlijke geval dat hij je later achterhaalt en aansprakelijk wil stellen, zal het verband met jullie aanrijdinkje moeilijk aan te tonen zijn. Ook hij heeft niet de moeite genomen om jou om je gegevens te vragen, dus moet hij het er verder mee doen.