Mag ik, als mijn rijbewijs is ingetrokken, in een invalidevoertuig (zoals Canta) rijden?

Canta, cbr, rijbewijs, invalidevoertuig

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
4.6K

Antwoorden (4)

Nee want daarvoor heb je een rijbewijs AM nodig en er wordt niet selectief een rijbewijs ingetrokken maar voor alle categorieën.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij wordt een rijbewijs altijd tijdelijke ingevorderd alle categorieën en uiteindelijk door de OvJ in de strafmaat voor de zwaarst categorie, maar ik kijk het voor de zekerheid straks nog even na.
Ja in n canta mag je gewoon rijden want daarvoor heb je geen rijbewijs nodig net als de meeste vespa karren zonder kenteken moet n klein verzekerings plaatje opzitten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is een Canta?

De Canta is hét 45km gehandicaptenvoertuig van Nederland. De Canta speciaal ontwikkeld door Waaijenberg Mobiliteit om de, zelfstandige, mobiliteit en onafhankelijkheid van mindervaliden te garanderen. De Canta mag buiten de 50- en 80km wegen ook op fiets- en voetpaden en in wandelgebieden en winkelcentra rijden. De Canta mag overal geparkeerd worden. Ook op de stoep. Voor het besturen van een Canta invalidenvoertuig is geen (AM)rijbewijs of invalidenparkeerkaart nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een Canta op 80 KM autowegen dat denk je toch even niet?
Op alle wegen waar get C9 bord staat mogen geen brommobielen en ook geen canta's.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag was of voor een Canta een rijbewijs nodig is en ik heb daarop geantwoord door de letterlijke tekst van de Canta site te citeren. Als daar een fout in staat moet je mij daar niet op aanvallen. Je gaat in je reactie uit van 80km AUTOwegen, in principe mag je op wegen buiten de bebouwde kom 80 km/u en ze zijn open voor alle verkeer tenzij anders aangegeven, o.a. door het C9 bord, maar die staan niet overal. Toegegeven, veel 80 km wegen waar alle verkeer op mag zijn er niet heel veel, maar ze bestaan wel. Vooral in buitengebieden.
In een canta ben je een bestuurder van een motorrijtuig, dus als je rijbewijs is ingetrokken (=rijverbod) vanwege bijvoorbeeld alcohol misbruik, mag je volgens de wet geen enkel motorrijtuig besturen, dus wel een fiets, maar geen canta.

Wordt een rijverbod overtreden door toch een voertuig (nietverwarren met motorrijtuig) te besturen -dus ook een fiets- dan is er sprake van een misdrijf, met alle consequenties van dien. In veel gevallen legt de politie niet alleen een rijverbod op, maar vordert zij ook direct het rijbewijs in. In ieder geval als het adem-alcoholgehalte meer dan 570 microgram per liter uitgeademde lucht bedraagt of als de politie vermoedt dat dit het geval zal zijn. Het laatste kan zich voordoen als u niet kunt of wilt blazen. Ook al is het alcoholgehalte van uw adem lager, dan kan de politie toch in bepaalde gevallen het rijbewijs direct invorderen.
Verkeert u namelijk onder een zodanige invloed van alcohol, dat daardoor de veiligheid op de weg in gevaar is gebracht (en dat kan al gebeuren na het drinken van één glas alcoholische drank) dan moet u uw rijbewijs ook onmiddellijk inleveren. Het is de officier van justitie die - doorgaans binnen tien dagen - beslist over verdere inhouding totdat de zaak voor de rechter komt. De rechter beslist uiteindelijk of u voor langere tijd uw rijbewijs kwijt bent. Tijdens de periode van een ontzegging van de rijbevoegdheid mag u geen enkel motorrijtuig op de openbare weg besturen, ongeacht of daarvoor wel of geen rijbewijs is vereist. Fietsen mag dan wel.