Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft de voetganger of de auto voorrang op een driesprong?

normaal heeft rechtdoor op dezelfde weg voorrang, maar ook bij een driesprong als deze?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, je kunt hier niet rechtdoor op dezelfde weg
de voetganger kan hoogstens oversteken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin, lees ook mijn antwoord. Rechtdoor gaan heeft te maken met de beweging die je maakt als je een kruispunt oversteekt niet of je die beweging daarna door kan zetten. Zoals je ziet gaat de voetganger rechtdoor en buigt de auto af. Gezien ze beide op dezelfde weg zitten heeft de voetganger voorrang.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ja, al het verkeer dat rechtdoor gaat heeft voorrang. Dat de voetganger zijn weg rechtdoor daarna mogelijk niet meer kan vervolgen heeft er niks mee te maken.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ja, al het verkeer dat rechtdoor gaat heeft voorrang

>Als verkeer zich op de zelfde weg bevindt heeft rechtdoorgaand verkeer voorrang op afslaand verkeer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bordensteker
12 jaar geleden
+ In de praktijk zal de voetganger in zo'n situatie wel extra oplettend zijn in het besef dat de auto sowieso af moet slaan, hetzij linksaf, hetzij rechtsaf, en dat er dus een gerede kans is op een conflict. Ik bedoel maar dat ik vermoed dat hij nadrukkelijker zal neigen tot omkijken en afwachten òf, en wanneer, hij hier veilig over kan steken.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Weer 2 schandalige minnen! Je antwoord is helemaal goed, en de vraagsteller zou de vraag kunnen sluiten. Hierbij een bron: http://www.veiligverkeernederland.nl/node/69916
Die jouw antwoord bevestigd. "Ook bij afslaande bestuurders geldt dat deze al het verkeer (dus inclusief voetgangers) dat daar rechtdoor gaat voor moet laten gaan (rechtdoor op dezelfde weg gaat voor)."

Andere antwoorden (3)

Een bestuurder van rechts heeft voorrang; of dat nou een voetganger is maakt geen enkel verschil!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Een voetganger is geen bestuurder. Deze voetganger komt niet van rechts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://members.chello.nl/r.kuijt/bestuurders.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rechts
Dit is een basisregel in het verkeer: De voetganger gaat voor zodra hij aanstalten maakt om over te steken. Daarnaast zou hier ook kunnen gelden dat de afslaande auto voorrang moet verlenen aan de weggebruiker die rechtdoor gaat.

I.i.g. moet de auto wachten tot de voetganger is overgestoken, ook het evt. verkeer dat dan vanaf rechts komt moet de overstekende voetganger voor laten gaan.
Enige uitzondering op deze regel is de tram, of optische- en akoestische signalen voerende voertuigen en colonnes, die gaan altijd voor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De voetganger gaat voor zodra hij aanstalten maakt om over te steken" geldt alleen bij zebrapaden.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het geldt ook voor slechtziende voetgangers. Of het ook geldt voor overige zichtbaar gehandicapten durf ik niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"ook het evt. verkeer dat dan vanaf rechts komt moet de overstekende voetganger voor laten gaan". Waarom moet dit? Het lijkt me meer beleefdheid dan dat dit in de verkeerswet staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Immetjes, je geeft dus zelf al antwoord in je reactie op deze vraag... zelfs met linken naar de betreffende wetsartikelen. Dus waar zou ik dan fout zitten? Het is zoals het is... de voetganger gaat gewoon voor en aangezien er geen vluchtstrook in deze situatie is gaat ie ook voor ten aanzien voor het hem van rechts komende (snel)verkeer. Die moeten gewoon stoppen voor de overstekende voetganger. Zo is het al jaaaren en dat is nooit veranderd. Dat heeft niets met beleefdheid te maken, eerder met gedragsregels in het verkeer.
Cryofiel
12 jaar geleden
Vluchtstroken bestaan alleen langs de snelweg en langs een enkele andere doorgaande weg. Vluchtstroken hebben niets met voetgangers te maken, en voetgangers hebben niets met vluchtstroken te maken. Het is zelfs verboden zich op de vluchtstrook te bevinden, tenzij er sprake is van een noodgeval. En wil je nu echt zeggen dat een voetganger die een weg oversteekt voorrang heeft op verkeer dat van rechts komt? Dat is nog nooit zo geweest. Stel dat dit een kruising was geweest en dat de voetganger rechtdoor zou gaan, dan zou het verkeer dat van links komt EN het verkeer dat van rechts komt voorrang hebben op de voetganger - en niet andersom zoals jij zegt. Dit heeft dus niets te maken met de voorrangsregels en ook niets met beleefdheidsregels. Dit is al jaren zo. Dat jij al jaren een verkeerd beeld hebt wil hooguit zeggen dat jouw gedrag als voetganger al jaren een ergernis is geweest voor alle automobilisten die door jou werden gedwongen te stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit verdient de grootste min ooit, vooral de reactie gaat nergens over. Ik hoop dat je nooit deelneemt in het verkeer voor je eigen en andermans veiligheid. Ergens ben je in je hoofd iets gaan aanhouden wat je zelf bedacht hebt en wat geen verkeersregel noch beleefdheid, noch gedragsregel is. Heb je overigens wel in de gaten dat er helemaal geen zebrapad getekend is (zo ja, dan kan je alles wat hier staat als niet geschreven beschouwen)? Naast ergernis die je als voetganger zo veroorzaakt, zou je ook ergernis veroorzaken als je een rijbewijs zou hebben, want stoppen waar het helemaal niet hoort geeft soms ook bijzonder vervelende situaties. Ik heb er zelf een hekel aan als mensen mij voor laten gaan als ik fiets waar het niet hoort, dan blijf ik net zo lang wachten tot ze zelf weer gaan rijden (leren ze maar eens hoe het hoort)*. Maar dat is dan niet eens zo hinderlijk als achter een auto zitten die stopt voor iemand waar hij niet voor dient te stoppen (onverwacht rem-actie). "Dus waar zou ik dan fout zitten?" Probleem is met het verdrag dat je in het verkeer (blijkbaar) vertoont dat JIJ denkt dat je bezig bent als een heer, maar je in werkelijkheid onnodig gevaarlijke situaties creëert. *Als je denkt dat dit absurd is, dat is het niet. Mensen die stoppen waar het niet hoort leren (jonge) kinderen dat ze daar 'blijkbaar' voorrang hebben, als ik het ze dan de volgende keer niet verleen als ik in mijn auto zit, zal ik de boosdoener zijn want: "ja maar, ik krijg hier altijd/vaak voorrang van auto's". Regel zijn regels. Wat jij hier schrijft is gevaarlijk en bewijsbaar onwaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit gaat dus volledig over het "als er verkeer van rechts zou komen heb je ook voorrang" verhaal. Niet op de daadwerkelijke antwoord op de vraag.
De bestuurder van de auto moet de voetganger (en al het verkeer op de plaats van de voetganger staat trouwens, dus ook fietsers) voor laten gaan. OOK als dit een kruizing was en geen T-splitsing (de wegenverkeerswet kent het begrip T-splitsing of driesprong niet, alleen kruizing) en OOK als de voetganger/fietser de auto vd de bovenkant van de T tegemoet zou komen.

Zie Artikel 18 van de RVV (http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukII/i7/Artikel18/geldigheidsdatum_07-01-2013):
———————————————————————
Artikel 18

1. Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

2. Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.

3. In afwijking van het eerste lid moeten bestuurders die zich dicht achter een bestuurder bevinden die links of rechts is voorgesorteerd of die op de uiterste rechter- of linkerrijstrook van zijn weggedeelte rijdt en die te kennen heeft gegeven dat hij wil afslaan, die bestuurder voor laten gaan.

4. Het eerste tot en met derde lid gelden niet voor bestuurders van een tram.
———————————————————————

Toelichting:
Definitie van Weg (Wegenverkeerswet 1994, http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/Hoofdstuk1/Artikel1/geldigheidsdatum_07-01-2013):

1a) wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;

Dus OOK voetpaden en fietspaden die een stukje van de weg afliggen met een bermpje ertussen. De grens wordt zo’n beetje gezet op 10m.

Het RVV heeft het trouwens niet over "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor", maar over "Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing