Waarom wordt bij het spoorvervoer, behalve om veiligheidsredenen, slechts zelden gebruik gemaakt van het systeem: "derde rail"?

Plaatsing en onderhoud van stroomvoorziening via bovenleidingen zijn toch duurder?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Omdat de kans dat iemand die derde rail aanraakt groter is dan dat iemand een bovenleiding aanraakt. Het gevaar is het belangrijkste criterium. Overigens is nu de nieuwste ontwikkeling dat er gebruik wordt gemaakt van een derde rail met inductie. Zeg maar op dezelfde manier dat je elektrische tandenborstel wordt opgeladen. Ik dacht dat het in Bordeaux al op een mooi stukje weg waar bovenleiding ontsierend is, wordt toegepast.

Omdat treinen/metro/tram relatief ver uit elkaar rijden; daardoor trekken ze niet zoveel stroom. Als je een heleboel voertuigen moet voorzien van electriciteit brandt de zaak door. En het is moeilijk voertuigen achter te laten rijden waarbij de langzaamste het tempo bepaald. Gaat er een voertuig kapot dan kan niemand verder, je kunt niet van je route afwijken. Tamelijk onpraktisch dus. Toegevoegd na 53 seconden: En je kunt geen gelijkvloerse kruisingen maken, het systeem moet helemaal geïsoleerd worden aangelegd wat duur is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100