Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt bij het spoorvervoer, behalve om veiligheidsredenen, slechts zelden gebruik gemaakt van het systeem: "derde rail"?

Plaatsing en onderhoud van stroomvoorziening via bovenleidingen zijn toch duurder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
652

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Omdat de kans dat iemand die derde rail aanraakt groter is dan dat iemand een bovenleiding aanraakt. Het gevaar is het belangrijkste criterium. Overigens is nu de nieuwste ontwikkeling dat er gebruik wordt gemaakt van een derde rail met inductie. Zeg maar op dezelfde manier dat je elektrische tandenborstel wordt opgeladen. Ik dacht dat het in Bordeaux al op een mooi stukje weg waar bovenleiding ontsierend is, wordt toegepast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat treinen/metro/tram relatief ver uit elkaar rijden; daardoor trekken ze niet zoveel stroom. Als je een heleboel voertuigen moet voorzien van electriciteit brandt de zaak door. En het is moeilijk voertuigen achter te laten rijden waarbij de langzaamste het tempo bepaald. Gaat er een voertuig kapot dan kan niemand verder, je kunt niet van je route afwijken.
Tamelijk onpraktisch dus.

Toegevoegd na 53 seconden:
En je kunt geen gelijkvloerse kruisingen maken, het systeem moet helemaal geïsoleerd worden aangelegd wat duur is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding