Lichtsignalen geven met auto: betekent dat: dreigend gevaar, let op, zie je me niet? kan ook?

Lichtsignalen geven met auto: Betekent dat: dreigend gevaar, let op, zie je me niet? Kan ook betekenen: gaat u voor me of u kunt voor mij invoegen. Welke is juist? De vraag komt er al niet goed door. Hoe kan dat?

een jaar geleden
in: Auto's
1.8K
TurfGraver
een jaar geleden
Formeel?
Alleen voor dreigend gevaar.
Voor al het ander kunt u een boete krijgen.
crispy
een jaar geleden
Een lichtsignaal is alleen om een ander attent te maken op je aanwezigheid. Maar in de praktijk gebeurt het heel veel om een vrachtwagen te laten invoegen, of om je boosheid te uiten of om aan te geven dat je er langs wil. Alle andere interpretaties zijn gevaarlijk en kunnen leiden tot ongevallen omdat het zomaar precies andersom bedoeld zou kunnen zijn.
Cryofiel
een jaar geleden
Een automobilist die vaart mindert, of al stilstaat, en met de lichten knippert, laat mij zien dat ik als fietser de weg mag oversteken.

Ik knipper zelf ook met de lichten als ik een fietser (of voetganger) de gelegenheid bied over te steken.
Inekez1
een jaar geleden
Ik ken lichtsignalen alleen in de zin van: knipperen met groot licht als je al dimlicht voert. Dat is dan een signaal aan tegemoetkomend verkeer dat er iets mis is met zijn verlichting. Dat kan zijn dat hij per ongeluk nog groot licht, stadslicht of mistlampen aan heeft, dat zijn lampen te hoog (verblindend) staan afgesteld, of dat er een koplamp kapot is. Lichtsignalen voor overstekende fietsers heb ik nog nooit van gehoord. Als ik een fietser (of wat voor andere weggebruiker dan ook) wil laten voorgaan, geef ik dat aan met een handgebaar. Als fietser zou ik ook nooit zomaar erop vertrouwen dat je voor een auto langs kunt gaan als die met de lichten een signaal geeft. Je weet nooit zeker of dat signaal voor jou is bedoeld. Maak oogcontact en let op handgebaren.
Cryofiel
een jaar geleden
Hier is dat toch echt heel gebruikelijk. Ik kijk wel altijd of de automobilist ook anderszins aangeeft dat hij mij voor laat gaan (afremmen of stil blijven staan terwijl de auto vóór hem wél optrekt, al dan niet gecombineerd met een handsignaal). Maar een knipper ten teken van "ga maar" is heel gebruikelijk.

Antwoorden (3)

Ik ken er zoveel en niet allemaal even aardig

Knipperen met groot licht van een tegemoetkomende auto gericht op mij:
1. U heeft groot licht aan.
2. U heeft geen licht aan.
3. Ze staan te flitsen.

Knipperen met groot licht van een auto die achter mij rijdt:
1. Hoepel op! Ik wil er langs!

Knipperen met groot licht van een auto die achter mij rijdt op de rijbaan terwijl ik wil invoegen:
1. Kom maar ik geef je de ruimte.

Knipperen door een tegenligger met groot licht bij een wegversmalling:
1. Kom maar jij mag eerst.

Auto die voor mij rijdt en knippert met zijn mistlicht achter:
1. Je hebt je mistlicht nog aan.

Auto die voor of achter je rijdt en zijn algehele verlichting aan en uit doet:
1. Je rijd zonder licht!

Knipperen met groot licht door een vrachtwagen die net is ingehaald door een andere vrachtwagen.
1. Je bent er voorbij, je kan weer terug naar rechts.
(Hierop reageert de bestuurder van de inhalende vrachtwagen dan vaak met knipperlicht links en rechts.)
een jaar geleden
Ikzelf pas het alleen toe binnen de bebouwde kom en dan als tegnligger een ondeugdelijke of mankement heeft aan de verlichting.
een jaar geleden
Lichtsignalen geven met auto kan verschillende betekenissen hebben. Het kan een waarschuwing zijn dat er gevaar dreigt, een waarschuwing dat je moet opletten of een vraag of de andere bestuurder je wel ziet.
10 maanden geleden