kan ik met kentekenbewijs deel 1,2,3 bij het postkantoor mijn auto van mijn naam halen zonder enig ander bewijs of iets?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
1K
ronron1212
10 jaar geleden
en de auto waar wil je die laten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De auto moet dan van jouw naam op iemand anders naam. Verder heb je ook legitimatie nodig om de auto over te schrijven. Wil je van de auto "af" kun je hem naar een sloop brengen. Die nemen de auto over en je krijgt dan je vrijwaringsbewijs van hun.

Antwoorden (3)

Nee je moet een vrijwaringsbewijs hebben van een garage of auto handelaar dan is ie ook gelijk van je naam af
Anders kan iedereen zomaar zijn auto uitschrijven en geen belasting of boetes betalen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Als de de auto verkoopt of laat slopen, heb je nog een vrijwaringsbewijs nodig. En je moet je met een geldig ID-bewijs legitimeren.

"Als u uw auto, motor, brommer of ander kentekenplichtig voertuig wilt verkopen, moet u zorgen dat de koper het voertuig op zijn naam overschrijft. Gebeurt dat niet, dan blijft u aansprakelijk voor de voertuiggebonden verplichtingen (motorrijtuigenbelasting, verzekering en APK) en eventuele boetes.

U moet ervoor zorgen dat u bij de verkoop van uw auto of ander voertuig een officieel vrijwaringsbewijs krijgt. Het vrijwaringsbewijs is het enige geaccepteerde bewijs dat u niet meer verantwoordelijk bent voor uw verplichtingen als kentekenhouder. De Belastingdienst verrekent de motorrijtuigenbelasting automatisch.

Verkoopt u uw voertuig aan een particulier, dan moet de overschrijving van het kenteken plaatsvinden op het postkantoor. De koper moet de overschrijving zelf regelen. De volgende documenten zijn nodig voor de overschrijving:
een geldig legitimatiebewijs;
het Tenaamstellingsbewijs;
het Overschrijvingsbewijs;
een recent uittreksel (maximaal 3 maanden oud) van de gegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) van uw gemeente. Dit uittreksel heeft u niet bij alle legitimatiebewijzen nodig. Een overzicht bij welk legitimatiebewijs u een uittreksel van de GBA nodig heeft, vindt u op de website van de RDW.
Na de overschrijving ontvangt de koper een vrijwaringsbewijs dat hij/zij aan u moet geven.

Verkoopt u uw voertuig aan een door de RDW erkend autobedrijf dat bevoegd is om vrijwaringsbewijzen uit te schrijven, dan ontvangt u van dat bedrijf het vrijwaringsbewijs. Een erkend bedrijf herkent u aan het groen-wit gestreepte schild met het opschrift 'erkend bedrijf voor afgifte van RDW-vrijwaringsbewijzen'. Voor de overschrijving heeft het bedrijf uw volledige kentekenbewijs nodig: Voertuigbewijs, Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs. Ook moet u een geldig identiteitsbewijs laten zien.

Bij overschrijving van het kentekenbewijs bij een door de RDW erkend voertuigbedrijf dat beschikt over de bevoegdheid TV, kunt u zich als particulier (natuurlijk persoon) alleen legitimeren met een geldig Nederlands rijbewijs.

(...)"
Computoon
10 jaar geleden
Een eenmaal op naam gesteld voertuig kun je niet zomaar van je naam laten halen.
Je kunt wel de tenaamstelling voor bepaalde tijd laten schorsen. De verplichting tot verzekeren en de wegenbelasting wordt dan opgeschort.
De auto moet dan wel van de openbare weg af en gestald worden in een garage of op een eigen terrein. Er mag dan niet meer op de openbare weg mee gereden worden. Verloopt tijdens de schorsingsperiode de APK dan mag de auto pas weer de weg op als aan de APK verplichting is voldaan.

De enige mogelijkheid om een voertuig van je naam te krijgen is verkoop met overdracht op het postkantoor (deel III of overschrijvingsbewijs van het kentekenbewijs) of aanbieden aan een RDW erkend sloop- of garagebedrijf.
In alle gevallen is het overleggen van een geldig ID bewijs verplicht.