Kan je autorijbewijs ingevorderd worden als je te veel gedronken hebt als bestuurder van een boot?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
3.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze kunnen wel je vaarbewijs innemen. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/binnenvaart/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-voor-alcoholgebruik-op-het-water.html

Het beste antwoord

Nee je bent geen deelnemer aan het verkeer op de weg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jaren in de binnenvaart gezeten groot vaarbewijs beperkt en ruime vaarwateren rijnpatent tot koblenz

Andere antwoorden (1)

Nee, strikt genomen niet. Volgens de Wegenverkeerswet treedt je niet op als een bestuurder van een voertuig (let wel: een fiets valt hier wel onder) en mag op grond daarvan jouw rijbewijs IN PRINCIPE niet worden ingenomen. Wel is het zo dat als je meerdere openstaande boetes hebt staan, jouw rijbewijs wel kan worden ingevorderd. Zie ook de bron.

Het devies is eigenlijk om bij het besturen van geen enkel voer/vaar/vliegtuig ook maar iets te drinken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn rechtszaken over geweest als je dronken op de fiets zit mogen ze niet je rijbewijs afnemen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is geheel afhankelijk van het geval... maar het probleem is dat veel niet-juristen de uitspraken vaak maar gedeeltelijk lezen en er dan vanuit gaan dat dit maar voor iedereen en altijd geldt. Natuurlijk prefereer ik het wel boven de auto als je gedronken hebt, maar nog beter is gewoon om gewoon een BOB te regelen, dan heb je nergens last van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reken maar dat de politie wel degelijk jouw rijbewijs kan invorderen als je echt teveel gedronken hebt achter het stuur. Net als dat je meer dan 50km/u te hard rijdt. Bij een fiets of boot zal het inderdaad niet direct zo snel plaatsvinden aan de hand van het delict zelf, maar als je bepaalde dingen open hebt staan, dan hebben ze je via dit delict toch te pakken en kunnen ze alsnog op grond van die openstaande dingen jouw rijbewijs invorderen. Al prefereer ikzelf om onduidelijkheden te voorkomen dat ze dit op een later tijdstip doen.