mag ik als ik 16 en een half ben een auto rijbewijs hallen en mag ik dan ook gelijk op een schooter?

als ik 16ben en heb een auto rijbewijs mag ik dan ook schooter rijden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Vervoer
1.4K
Frimu2
10 jaar geleden
Leer eerst eens een duidelijke zin op te stellen, Alvorens aan zoiets serieus te denken. Aan de andere kant, als je 16, en een halfje bent is het wel weer verklaarbaar. Alleen met een rijbewijs niet te veel schooters drinken in een hal hoor :-)

Antwoorden (4)

Nee, volgens mij is dat een ander soort rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat geldt alleen als je géén normaal auto rijbewijs B hebt. In dat geval moet je een brommercertificaat halen. Minnetje van mij dus. De overige anonieme minnaars vind ik flauw.
ja, als je rijbewijs B hebt, dan mag je ook een scooter besturen.

Toegevoegd na 53 seconden:
Brom- of snorscooter dus waar je rijbewijs AM normaal voor nodig hebt.

Voor een motorscooter heb je uiteraard rijbewijs A nodig.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat is rijbewijs b???
Computoon
10 jaar geleden
Autorijbewijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
met 16,5?????????
Computoon
10 jaar geleden
Hoe gek het ook klinkt: met 16,5 mag je al beginnen met lessen voor auto. Examen doen 'pas' op je 17e.
Voor je B-rijbewijs mag je pas afrijden als je 17 bent (2todrive). Dus de geschetste situatie van 16 en een rijbewijs zal zich niet voordoen.

En ja met dat rijbewijs mag je ook brommer/scooter rijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil je niet teleurstellen maar als je 16 1/2 jaar bent, kun je nog geen autorijbewijs halen. Je mag de lessen volgen en de tussentijdse toets afleggen maar het praktijkexamen mag je pas op je 17e doen (uiteraard moet je intussen geslaagd zijn voor theorie). Slaag je, dan moet je tot je 18e nog begeleid worden door een coach als je autorijdt.

Met rijbewijs B mag je ook op een brommer of scooter rijden. Dat mag altijd zonder coach :-)

Voor een motor/motorscooter moet je alsnog een theorie-examen afleggen en afrijden. Maar praktijkexamen doen voor een motorrijbewijs kan pas vanaf je 18e. Als je slaagt, krijg je een motorrijbewijs voor de lichtste categorie motors.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi,
Het kan pas vanaf je 17e, als je rijbewijs B haalt krijg je Am erbij. En mag je dus gelijk op rijden. Je autotheorie examen mag je doen vanaf 16,5 en afrijden vanaf 17. Je scooter rijbewijs een half jaar eerder.