mag ik als ik 16 en een half ben een auto rijbewijs hallen en mag ik dan ook gelijk op een schooter?

als ik 16ben en heb een auto rijbewijs mag ik dan ook schooter rijden

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, volgens mij is dat een ander soort rijbewijs.

ja, als je rijbewijs B hebt, dan mag je ook een scooter besturen. Toegevoegd na 53 seconden: Brom- of snorscooter dus waar je rijbewijs AM normaal voor nodig hebt. Voor een motorscooter heb je uiteraard rijbewijs A nodig.

Voor je B-rijbewijs mag je pas afrijden als je 17 bent (2todrive). Dus de geschetste situatie van 16 en een rijbewijs zal zich niet voordoen. En ja met dat rijbewijs mag je ook brommer/scooter rijden.

Ik wil je niet teleurstellen maar als je 16 1/2 jaar bent, kun je nog geen autorijbewijs halen. Je mag de lessen volgen en de tussentijdse toets afleggen maar het praktijkexamen mag je pas op je 17e doen (uiteraard moet je intussen geslaagd zijn voor theorie). Slaag je, dan moet je tot je 18e nog begeleid worden door een coach als je autorijdt. Met rijbewijs B mag je ook op een brommer of scooter rijden. Dat mag altijd zonder coach :-) Voor een motor/motorscooter moet je alsnog een theorie-examen afleggen en afrijden. Maar praktijkexamen doen voor een motorrijbewijs kan pas vanaf je 18e. Als je slaagt, krijg je een motorrijbewijs voor de lichtste categorie motors.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100