Buitenlands rijbewijs.

Mag een Amerikaan of iemand anders uit een land waar je onder je 18e je rijbewijs kunt halen, op zijn 16e of 17e met rijbewijs op de Nederlandse wegen rijden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K

Antwoorden (5)

Ja dit mag, je bent dan in het bezit van een geldig rijbewijs
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neen . dit mag niet.
Je valt hier onder de Nederlandse wet, en die schrijf voor dat je minimaal 18 jaar oud moet zijn voor een geldig rijbewijs!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als iemand bijvoorbeeld op vakantie is moet je op de meeste plaatsen al iets van 23 zijn om een auto te huren, zo werkte het voor mij in Amerika dan, dus een vrij streng land als Nederland zal niet veel anders zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neen, dat mag niet.
De wegenverkeerswet zegt namelijk het volgende in artikel 110:
Motorrijtuigen mogen slechts worden bestuurd door personen die de leeftijd van achttien jaren of, voor zover het betreft motorrijtuigen, al dan niet met aanhangwagen, die zijn ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, de leeftijd van eenentwintig jaren hebben bereikt.

Ook een Amerikaan moet zich in Nederland aan de Nederlandse wet houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is volgens mij überhaupt zo dat ze sowieso niet alleen de weg op mogen, ook niet in eigen land. Er moet dan altijd iemand naast zitten die al een x aantal jaren een rijbewijs heeft.