Wat is de naam van het lettertype dat je ziet op alle bewegwijzering borden langs de rijkswegen in NL?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
11.2K

Het beste antwoord

Gerard Unger had de taak om het bestaande lettertype van ANWB, het Amerikaanse font Interstate, te vernieuwen. Hij ontwierp in 1997 het lettertype ANWB-Uu, een smallere variant dan de Interstate maar duidelijk leesbaar van een afstand en dichtbij.

Toegevoegd na 47 minuten:
In reactie op een reactie: Op het plaatje zie je het lettertype Interstate.
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
Ook hier geldt: de g op de foto die bij de vraag is geplaatst, is anders dan de g op de website van Gerard Unger. Maar toch krijg je een + voor je duidelijke antwoord.
rose
14 jaar geleden
@itsme: Dat is de g van Interstate, die ook in het verhaaltje genoemd word...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (3)

Dat is 'Arial'.

Toegevoegd na 41 seconden:
Kijk maar bij Word
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je kunt doen als je het echt zeker wil weten, is die knakkers van 0800-8002 bellen. Dit is het publieksinformatienummer van Rijkswaterstaat en je kunt het zo gek niet bedenken of ze gaan op zoek naar een antwoord...
Ik zal het maandag even aan mijn 'collega verkeersbordjes' vragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Omdat Thebodin tegenwoordig over de borden gaat, en niet meer de ANWB, weet ik niet 100% zeker of bovenstaand nog klopt...

Toegevoegd na 2 dagen:
Boven de rijkswegen is de standaard ANWB-Ee

Toegevoegd na 2 dagen:
En sinds de ANWB de belettering niet meer doet, heet het lettertype RWS-Ee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rose heeft een correct antwoord gegeven. Maar oplettende mensen zien toch verschillen met het oorspronkelijke ANWB-Uu font. Dat klopt.

" Probleem met het Uu-schrift is echter dat het tekort schiet bij hogere snelheden, vanwege de kleinere afstand tussen de karakters en het gebruik van tekens die veel meer gesloten zijn dan hun voorgangers, zoals de letter g, en de cijfers 6, 8 en 9.
Rijkswaterstaat ging niet accoord met het redesign, en heeft haar contractanten opgedragen gebruik te blijven maken van het Ee- en Cc-schrift, dat men voor de gelegenheid omdoopte in een eigen beheerde karakterset: RWS-Ee en RWS-Cc. In principe wordt de kapitaalhoogte 360mm gebruikt op autosnelwegen, maar tenminste 300mm.
Op het onderliggend wegennet zijn in de Richtlijn bewegwijzering uit 2005 de lettertypes ANWB-Ee en ANWB-Cc voorgeschreven. In de praktijk wordt vaak gebruik gemaakt van ANWB-Uu.