Waarom worden verkeers en snelheidscontroles eigenlijk aangekondigd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (3)

Dit doen ze om jou bewust te maken van jou snelheid.
Als je altijd al aan je snelheid houd zul je toch op je snelheidsmeter kijken.
En als je te hard rijd zul je je snelheid aanpassen. in de hoop dat je die snelheid blijft houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je antwoord klopt wel, is alleen duidelijk omschreven, dus wel een plus waard.
www.radio.omroep.nl/i/41374/
Het doel van snelheidscontrole is niet boetes innen, maar de veiligheid bewaken.
Het effect vaan aankondigen, heeft dus tot gevolg dat de mensen zich beter aan de snelheid houden beter dan dat ze achteraf een bon krijgen, daar kom je tenslotte pas later achter ;-) Met andere woorden, de juiste snelheid lees veiligheid, is beter gediend bij vooraf aan kondigen, dan achteraf beboeten, dan heeft men tenslotte al te hard gereden,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eind jaren '70, begin jaren '80 begon de Verkeersdienst Driebergen (later de KLPD) met intensieve snelheidscontroles langs de autosnelwegen met behulp van mobiele RADAR apparatuur.
Dit was toen een revolutionaire nieuwe methode om snelheidsduivels aan te pakken.
De apparatuur van destijds was nogal groot uitgevoerd en vrij opvallend waardoor de controleplaatsen makkelijk te herkennen waren. Automobilisten waarschuwden elkaar met lichtsignalen waardoor ook de pakkans kleiner werd.

De politie zocht daarom naar manieren om de controles onopvallender uit te voeren. Daardoor ontstonden gecamoufleerde controleposten die aanzienlijk meer boetes opleverden.
Ook de apparatuur verbeterde met de jaren en werd kleiner maar ook goedkoper voor de overheid. Het gevolg was dat de politie over meer apparatuur kon beschikken en daarom ook de controles flink kon uitbreiden.
Ook het geven van lichtsignalen door de automobilisten aan elkaar werd strafbaar gesteld.
Dit leidde tot onvrede bij de burgers die zich ongelijk behandeld voelden in het kat en muisspel met de overheid.

Bij wijze van service aan de burger en om het imago van de dienstverlener KLPD op te poetsen besloot de inmiddels als KLPD opererende politiedienst begin jaren '90 om voortaan een aantal van hun snelheidscontroles 'prijs' te geven.
Dit gebeurde dan via de vroege ochtend radio verkeersinformatie uitzendingen op Hilversum 1 en 3.
Hier werden dan 1 of 2 snelheidscontrole locaties genoemd die voor die dag gepland waren.
Nadrukkelijk werd daarbij dan ook vermeld dat er dan ook op andere plaatsen gecontroleerd kon worden waarvan dan niet de locatie werd prijsgegeven.

Alhoewel deze 'service' van de KLPD nog steeds bestaat is deze al reeds lang achterhaald door de diverse actuele 'flits' meldingen die via het RDS op moderne autoradio's bij veel commerciële zenders te ontvangen is en ook in hun verkeersinformatiebulletins verteld worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
De informatie van deze actuele snelheidscontroles wordt dan telefonisch doorgegeven aan de zender door automobilisten die een controlepost hebben gespot.