waarom gaat het lampje van de ABS branden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Meest waarschijnlijk is, dat een van de stekkers waarmee de ABS-opnemer is verbonden aan de kabels die naar de ABS-regelunit lopen slecht contact maakt zodat er geen stroom meer vloeit. Het kan ook dat een opnemer defect is. De ABS-regelunit zelf kan ook defect zijn, maar dat komt niet vaak voor. Als je een beetje technisch bent aangelegd kun je de wielen verwijderen van de remmen die van ABS zijn voorzien en kijken of de kabels niet beschadigd zijn. Zo niet, de stekkers los maken, schoonborstelen en met een beetje vaseline weer monteren. Naar alle waarschijnlijkheid is dan het probleem opgelost.

In het begin (net na starten) doet het systeem een test cyclus en brand het lampje even, daarna moet het uit gaan. Als dat niet zo is, is er iets mis met je ABS, dus naar garage.

Dit kan verschillende oorzaken hebben. De kans is groot dat je ABS niet meer werkt. Daarom is het aan te raden om de auto te laten nakijken door de garage.

De kans is groot dat uw remplaatjes te ver afgesleten zijn.

Kan verschillende mogelijkheden hebben en verschilt naargelang voertuig dat het gebruikt: 1. Bij aanzetten bij meeste werken gaat het branden samen met traction control als je die optie hebt (bijv. zellfs al bij oude Honda FRV). Dit omdat het systeem staat of valt met de puls dat moet doorgegeven worden aan de boordcomputer en het lampje natuurlijk MOET werken. 2. Als je het systeem manueel kunt afzetten, gaat het bij de meeste merken net branden om je erop te wijzen, dat je zonder ABS of tractie rijdt. Dit geldt ook voor vele moto's, maar op mijn laatste Kawa 1400GTR kun je de ABS niet meer afzetten maar wel de KTRC en heb je ook een schakelmodus qua remmen op de display die ook sterke invloed heeft op het ABS (we spreken van HET AntiBlokkeerSysteem, in Vlaandern zegt men dikwijls 'de' ABS wat betekent dat men de afkorting vergat of een ander woord in het hoofd heeft). 3. Bij heel wat merken, zoals mijn oudere Opel Vivaro en nog wat camionettes, gaat het lampje OOK branden als het in werking gaat. Ik maakte een mevrouw mee die met haar BMW gestopt was 'omdat haar remmen kapot waren', maar het was het ABS dat net werkte op een helling vol ijzel en dus nikske kapot. 4. Pas in laatste instantie kan het werken doordat het NIET kan geactiveerd worden en dat is het geval bij de meeste recente modellen. Maar dat kan ook ijzel zijn, of een tijdelijke storting zelfs die voorbij kan gaan door de remmen even zachtjes warm te remmen (BMW moto's zijn daar gevoelig aan). Als het blijft branden en je hebt geen knop om aan uit te zetten in normale rijomstandigheden, dan moet je inderdaad vragen aan je merkverdeler wat er aan de hand is en of het misschien ergens niet een slecht contact is (waar ze soms lang moeten naar zoeken omdat er niet veel elektronici meer zijn onder de monteurs). Als je zelf zo'n CAN-bus lezer hebt (als ik in de auto), kun je ook zelf rap eens lezen en met de code kijken wat er aan de hand is. Op zich is het absoluut niet erg zonder het ABS te rijden. Integendeel, met ABS heb je in de meeste gevallen een veel langere rijweg en dat vergt eigenlijk een extra opleiding om met je wagen in noodsituaties om te gaan. Iedereen zou het eigenlijk eens moeten testen als het ijzelt op een plaats waar je ruimte genoeg hebt om fouten te leren maken en er beter mee om te gaan. On ne sait jamais... Dank je voor de vraag, ik krijg deze immers geregeld in mijn omgeving en er zijn veel misverstanden rond 'lichtjes' ON/OFF.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100