Wanneer wordt de bestuurder van een voertuig machinist genoemd?

Wanneer ben je chauffeur en wanneer machinist?

Toegevoegd na 8 minuten:
Welke criteria hanteert men?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
3.2K

Antwoorden (2)

Je bent een machinist als je een trein, graafmachine of kraan bedient of als je een technicus bent aan boord van een schip.

Alle andere bestuurders van motorvoertuigen zijn chauffeurs of berijder (motor).

Toegevoegd na 37 minuten:
Er zijn geen criteria, dit is gewoon een afspraak. Van mij mag je een trambestuurder een machinist noemen maar zo is het dus gewoon niet afgesproken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is goed!
Eem machinist bedient een machine of te wel een voertuig waarmee werkzaamheden worden verricht.

Als uitzondering geld hierop de trainmachinist, deze term komt uit de historie, de trein machinist liet de stoommachine de trein bewegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo T., jouw antwoord is wel érg ruim. Een voertuig waarmee werkzaamheden worden verricht? Wat bedoel je daarmee? Een vrachtwagen dus blijkbaar niet. Een bus ook niet. Een tram ook niet. Ik kom tot mijn vraag omdat ik vaker de term "Maaimachine machinist" ben tegengekomen. Waar ligt de grens? Wanneer is iemand nu chauffeur of machinist?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is ook zo ruim. Elkeen die een machine bestuurt is een machinist, dus ook de bestuurder van een grasmaaimachine is een machinist.