Waarom geven mensen nooit hun richting aan al voor zij een rotonde oprijden?

ik zelf ben vrachtauto chauffeur en is me op gaan vallen dat mensen wel hun richting bijv. naar links aan doen wanneer zij een kruispunt naderen, maar bijna nooit voor een rotonde. Wat is de 100m voor een kruispunt zo anders dan de 100m voor een rotonde.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De oplossing is simpel: Naar rechts: direct r.a. aan bij het oprijden van de rotonde. Rechtdoor: r.a aan, zodra je de afslag naar rechts niet meer kunt nemen. Je bent dan al in het zicht van de medeweggebruikers die de rotonde willen oprijden en kunnen dan direct aan de manouvre beginnen. Naar links: aan naar links. Zodra je de afslag naar rechtdoor niet meer kunt nemen, r.a. aan naar rechts. Gewoon duidelijk communiceren met de medeweggebruikers en laten zien wat je van plan bent, zodat zij daarop kunnen anticiperen. Dus ALTIJD aangeven waar je afslaat naar rechts.

Het kan luiheid of onwetendheid zijn, maar het is inderdaad zeer irritant -verwarrend en gevaarlijk.

Dat is inderdaad heel irritant. Het moet wel, maar mensen zijn erg lui in het verkeer. Daarnaast heb ik bij sommige het idee dat ze geen idee hebben waar ze naar toe rijden en zo maa iets doen. Maar ik kan me voorstellen dat het in een vrachtwagen nog vervelender is want optrekken gaat veel langzamer.

volgens de wettelijke regels dien je alleen richting aan te geven op een rotonde als je deze verlaat Maar ben met je eens dat het makkelijk zou zijn als dit al vooraf gebeurd

doe ik wel als ik naar links ga

Sommige bestuurders doen dat anders welzeker hoor. Zelf geef ik altijd automatisch richting aan wanneer ik een rotonde nader en linksaf wil slaan. Wanneer ik rechtsaf of 360 graden wil maken doe ik dat pas wanneer ik eenmaal op de rotonde zit en alleen wanneer ik rechtdoor moet geef ik in het geheel geen richting aan.

Ik zit dan weliswaar niet zo hoog boven de weg als jij in je cabine. Maar dit is me ook regelmatig opgevallen en eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik het ook vrijwel nooit doe... Ik denk dat het voor mensen niet logisch is dat als zij een rotonde voor drie kwart rond gaan dat zij dan eerst de richting naar links aangeven. Om dan vervolgens halverwege de rotonde de richting naar rechts te corrigeren... Wanneer ik een rotonde nader en ik moet daadwerkelijk rechtsaf. Dan geef ik de richting wel ruim van te voren aan...

Omdat het tegen je gevoel in gaat, je buigt namelijk altijd eerst af naar rechts, als ik ook gelijk rechts afsla doe ik hem wel eerder aan anders niet. Je bent ook alleen verplicht je knipperlicht aan te doen als je de rotonde verlaat. Het is tuurlijk ook een stukje gemakszucht, is weer een handeling minder. ;)

Ik heb tijdens rijles geleerd dat je bij een rotonde net zo richting aan moet geven als bij een kruising. Dus al VOOR de rotonde naar links knipperen als je driekwart wilt rijden, naar rechts knipperen als je een kwart wilt rijden, en niet knipperen als je half wilt rijden. In ALLE gevallen naar rechts knipperen zodra je de vorige "afslag" bent gepasseerd. Dus bij een kwart rijden meteen rechts knipperen (maar dat deed je al), bij half rijden beginnen met rechts knipperen als je net voorbij het kwart bent, en bij driekwart rijden beginnen met rechts knipperen als je net voorbij de helft bent. Bij keren (helemaal rondrijden) beginnen met knipperen als je net voorbij de driekwart bent. Niet knipperen voordat je de rotonde verlaat is zeer onbeleefd voor de mensen die staan te wachten, want je laat hen voor niets wachten.

Ik volg een opleiding tot vrachtwagenchauffeur en we mogen pas richting aangeven voordat we de rotonde verlaten (dus naar rechts).

Ik heb zelfs wel eens gezien dat er mensen zijn die bij het oprijden richting aan geven naar rechts, omdat ze dus eerst naar rechts een rotonde oprijden. Om vervolgens vrolijk op de rotonde te blijven en linksaf te gaan!!!!

Dit komt omdat het grote merendeel van de weggebruikers hun rijbewijs heeft gehaald voor de enorme explosie aan rotondes in Nederland. Ikzelf heb mijn rijbewijs nog niet zo lang, en mijn rij-instructeur had hier ook veel commentaar op. Wanneer je rechtdoor over de rotonde gaat (2e afslag) geef je alleen richting aan als je de rotonde verlaat. Voor andere richtingen, 1e of 3e afslag, al voor je de rotonde oprijdt, en bij de derde afslag nogmaals bij het verlaten. Wanneer iedereen dit doet is er veel meer overzicht op de rotonde, je kunt beter voorbereiden, hoeft minder te schakelen, en dat bespaart weer brandstof! Mensen die in de tijd van het kruispunt hun rijbewijs hebben gehaald, geven pas op de rotonde richting aan, omdat ze niet veel beter weten denk ik...

In reactie op het vorige antwoord: Dat is, volgens een rij-instructeur die ik in Blik op de Weg zag, de enige correcte manier. Een rotonde is een rondlopende doorgaande weg. Je slaat twee keer rechtsaf: 1. de rotonde op, 2. de rotonde af, dus moet je in beide gevallen richting aangeven naar rechts. Of dit het meest practisch en duidelijk is, is de vraag.

Veel voorkomend maar soms vergeet je het gewoon even doordat je even afgeleid bent. Dit is mij een paar keer overkomen en voel me best wel schuldig want ik erger me rot aan mensen die geen richting aangeven.

In de wet staat dat je pas richting dient aan te geven als je de rotonde VERLAAT!! (Of als je direct rechts gaat.) Tenzij 't een rotonde is met gescheiden rijstroken voorafgaand aan de rotonde. (Maar lang niet iedereen doet dat, zoals we helaas allemaal weten. Justitie geeft er ook NUL prioriteit aan.) Ik heb trouwens een tegenvraag aan u als zijnde vrachtwagenchauffeur: waarom hebben zo ontzettend weinig vrachtwagenchauffeurs hun dimlichten aan?? (Niet dat ik u daar ook van verdenk ;).) Da's gewoon onnodig onveilig. (Bovendien zijn stadslichten verboden - wat je ze vaak ziet voeren.) Een mini met dimlichten zie je op 4km. afstand. Een vrachtwagen (met 't gemiddelde donkere weer in Nederland) zonder dimlichten pas als ie een paar honderd meter van je verwijderd is. Ik zie duidelijk een trend dat meer automobilisten overdag hun dimlichten aan doen (of dat misschien gaat automatisch met veel auto's tegenwoordig). Ik hoop dat vrachtwagens spoedig volgen in die trend.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100