Waarom geven mensen nooit hun richting aan al voor zij een rotonde oprijden?

ik zelf ben vrachtauto chauffeur en is me op gaan vallen dat mensen wel hun richting bijv. naar links aan doen wanneer zij een kruispunt naderen, maar bijna nooit voor een rotonde. Wat is de 100m voor een kruispunt zo anders dan de 100m voor een rotonde.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer
1.9K

Het beste antwoord

De oplossing is simpel:

Naar rechts: direct r.a. aan bij het oprijden van de rotonde.

Rechtdoor: r.a aan, zodra je de afslag naar rechts niet meer kunt nemen. Je bent dan al in het zicht van de medeweggebruikers die de rotonde willen oprijden en kunnen dan direct aan de manouvre beginnen.

Naar links: aan naar links. Zodra je de afslag naar rechtdoor niet meer kunt nemen, r.a. aan naar rechts.

Gewoon duidelijk communiceren met de medeweggebruikers en laten zien wat je van plan bent, zodat zij daarop kunnen anticiperen.

Dus ALTIJD aangeven waar je afslaat naar rechts.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Het kan luiheid of onwetendheid zijn, maar het is inderdaad zeer irritant -verwarrend en gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is inderdaad heel irritant. Het moet wel, maar mensen zijn erg lui in het verkeer. Daarnaast heb ik bij sommige het idee dat ze geen idee hebben waar ze naar toe rijden en zo maa iets doen. Maar ik kan me voorstellen dat het in een vrachtwagen nog vervelender is want optrekken gaat veel langzamer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens de wettelijke regels dien je alleen richting aan te geven op een rotonde als je deze verlaat

Maar ben met je eens dat het makkelijk zou zijn als dit al vooraf gebeurd
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit klopt niet, alleen wanneer je rechtdoor gaat op de rotonde (2e afslag) hoef je alleen richting aan te geven bij het verlaten van de rotonde. Wanneer je de 1e of 3e afslag neemt dien je voor het oprijden van de rotonde al richting aan te geven!
doe ik wel als ik naar links ga
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sommige bestuurders doen dat anders welzeker hoor. Zelf geef ik altijd automatisch richting aan wanneer ik een rotonde nader en linksaf wil slaan. Wanneer ik rechtsaf of 360 graden wil maken doe ik dat pas wanneer ik eenmaal op de rotonde zit en alleen wanneer ik rechtdoor moet geef ik in het geheel geen richting aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zit dan weliswaar niet zo hoog boven de weg als jij in je cabine. Maar dit is me ook regelmatig opgevallen en eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik het ook vrijwel nooit doe...

Ik denk dat het voor mensen niet logisch is dat als zij een rotonde voor drie kwart rond gaan dat zij dan eerst de richting naar links aangeven. Om dan vervolgens halverwege de rotonde de richting naar rechts te corrigeren...

Wanneer ik een rotonde nader en ik moet daadwerkelijk rechtsaf. Dan geef ik de richting wel ruim van te voren aan...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het tegen je gevoel in gaat, je buigt namelijk altijd eerst af naar rechts, als ik ook gelijk rechts afsla doe ik hem wel eerder aan anders niet.
Je bent ook alleen verplicht je knipperlicht aan te doen als je de rotonde verlaat.
Het is tuurlijk ook een stukje gemakszucht, is weer een handeling minder. ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb tijdens rijles geleerd dat je bij een rotonde net zo richting aan moet geven als bij een kruising.

Dus al VOOR de rotonde naar links knipperen als je driekwart wilt rijden, naar rechts knipperen als je een kwart wilt rijden, en niet knipperen als je half wilt rijden.

In ALLE gevallen naar rechts knipperen zodra je de vorige "afslag" bent gepasseerd. Dus bij een kwart rijden meteen rechts knipperen (maar dat deed je al), bij half rijden beginnen met rechts knipperen als je net voorbij het kwart bent, en bij driekwart rijden beginnen met rechts knipperen als je net voorbij de helft bent. Bij keren (helemaal rondrijden) beginnen met knipperen als je net voorbij de driekwart bent.

Niet knipperen voordat je de rotonde verlaat is zeer onbeleefd voor de mensen die staan te wachten, want je laat hen voor niets wachten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij rechtdoor rijden (2e afslag) alleen richting aangeven wanneer je de rotonde verlaat!!! Niet na de eerste afslag, dit brengt verwarring! Je gaat nl rechtdoor (!) en niet links...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, niet wanneer je de rotonde verlaat. Dan ziet iedereen toch al dat je rechtsaf slaat, en dan ben je dus te laat met richting aangeven. Richting aangeven heeft als doel te laten zien wat je van plan bent, niet wat je op dat moment al aan het doen bent. Dus als je rechtdoor gaat, geef je richting aan VOORDAT je de tweede "afslag" neemt. Zo ruim mogelijk vantevoren, dat betekent in dit geval: direct NA het voorbijrijden van de eerste "afslag". Zelfde met driekwart: je knippert rechts zodra je de "rechtdoor-afslag" voorbij bent, dus ruim voordat je de "driekwart-afslag" hebt bereikt. Alleen op die manier ben je de medeweggebruikers het meest terwille.
Ik volg een opleiding tot vrachtwagenchauffeur en we mogen pas richting aangeven voordat we de rotonde verlaten (dus naar rechts).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb zelfs wel eens gezien dat er mensen zijn die bij het oprijden richting aan geven naar rechts, omdat ze dus eerst naar rechts een rotonde oprijden. Om vervolgens vrolijk op de rotonde te blijven en linksaf te gaan!!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit komt omdat het grote merendeel van de weggebruikers hun rijbewijs heeft gehaald voor de enorme explosie aan rotondes in Nederland. Ikzelf heb mijn rijbewijs nog niet zo lang, en mijn rij-instructeur had hier ook veel commentaar op.
Wanneer je rechtdoor over de rotonde gaat (2e afslag) geef je alleen richting aan als je de rotonde verlaat. Voor andere richtingen, 1e of 3e afslag, al voor je de rotonde oprijdt, en bij de derde afslag nogmaals bij het verlaten. Wanneer iedereen dit doet is er veel meer overzicht op de rotonde, je kunt beter voorbereiden, hoeft minder te schakelen, en dat bespaart weer brandstof! Mensen die in de tijd van het kruispunt hun rijbewijs hebben gehaald, geven pas op de rotonde richting aan, omdat ze niet veel beter weten denk ik...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In reactie op het vorige antwoord: Dat is, volgens een rij-instructeur die ik in Blik op de Weg zag, de enige correcte manier. Een rotonde is een rondlopende doorgaande weg. Je slaat twee keer rechtsaf: 1. de rotonde op, 2. de rotonde af, dus moet je in beide gevallen richting aangeven naar rechts.
Of dit het meest practisch en duidelijk is, is de vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb ik eigenlijk wel een duimpje verdient dan ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Roqui, je antwoord komt niet overeen met dat van eva1986. Bij de rotonde op moet je geen richting naar rechts aangeven als je rechtdoor wilt. Jij zegt van wel (volgens jouw sla je af bij 't oprijden van de rotonde - wat eigenlijk onzin is, omdat je alleen maar rechtsom mag), eva1986 van niet.
OFFICIEEL mag je pas richting aangeven als je de rotonde verlaat - wat die instructeur ook zegt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb het antwoord van Eva inderdaad verkeerd begrepen. Geen duimpje dus ;-) Desalniettemin: Wanneer je bij een rotonde aankomt is dit een T-splitsing waar je rechtsaf slaat. Dat je niet linksaf mag doet er niet toe, wanneer jij bij een T-splitsing aankomt op een weg met eenrichtinsverkeer, moet je ook richting aangeven ook al mag je maar één kant op.
Dat de weg in een cirkel loopt doet er ook niet toe. Je slaat rechtsaf en dus moet je richting naar rechts aangeven. Wanneer je vervolgens de rotonde verlaat moet je weer richting naar rechts aangeven. Wanneer je de bestaande regels strikt toepast zou het zo moeten. Zoals ik in mijn antwoord al aangaf: Het is maar de vraag of dat praktisch en duidelijk is. Ik vraag me af of het richting naar links aangeven wanneer je 3/4 rond gaat wel zoveel toevoegt. Bij een kleine rotonde (1 rijstrook) heeft een bestuurder achter je er niets aan, want hij kan je toch niet voorbij. Bij een rotonde met meer rijstroken, geef je aan waar je naartoe gaat doordat je op de juiste wijze voorsorteert (inclusief richting aangeven bij rijstrook wisselen). Bestuurders die de rotonde vanaf één van de andere wegen naderen zien niet dat je van tevoren richting naar links aangeeft en hebben er dus ook niets aan.
Veel voorkomend maar soms vergeet je het gewoon even doordat je even afgeleid bent. Dit is mij een paar keer overkomen en voel me best wel schuldig want ik erger me rot aan mensen die geen richting aangeven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de wet staat dat je pas richting dient aan te geven als je de rotonde VERLAAT!! (Of als je direct rechts gaat.) Tenzij 't een rotonde is met gescheiden rijstroken voorafgaand aan de rotonde.
(Maar lang niet iedereen doet dat, zoals we helaas allemaal weten. Justitie geeft er ook NUL prioriteit aan.)

Ik heb trouwens een tegenvraag aan u als zijnde vrachtwagenchauffeur: waarom hebben zo ontzettend weinig vrachtwagenchauffeurs hun dimlichten aan?? (Niet dat ik u daar ook van verdenk ;).)
Da's gewoon onnodig onveilig. (Bovendien zijn stadslichten verboden - wat je ze vaak ziet voeren.)
Een mini met dimlichten zie je op 4km. afstand. Een vrachtwagen (met 't gemiddelde donkere weer in Nederland) zonder dimlichten pas als ie een paar honderd meter van je verwijderd is.

Ik zie duidelijk een trend dat meer automobilisten overdag hun dimlichten aan doen (of dat misschien gaat automatisch met veel auto's tegenwoordig).
Ik hoop dat vrachtwagens spoedig volgen in die trend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb jij voor mij een link naar de tekst van de wet waar in staat dat je pas richting dient aan te geven wanneer je de rotonde verlaat.